• <
bulk_cargo_port_szczecin

Port Gdański Eksploatacja na dobrej drodze rozwoju (foto,wideo)

pc

03.07.2017 10:41 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdański Eksploatacja na dobrej drodze rozwoju (foto,wideo)

Partnerzy portalu

Port Gdański Eksploatacja na dobrej drodze rozwoju (foto,wideo) - GospodarkaMorska.pl

Nowoczesne maszyny, dźwigi i magazyny. Główny operator przeładunkowy na terenie Portu Gdańsk w najbliższych miesiącach planuje kolejne inwestycje. – Port Gdański Eksploatacja jest na dobrej drodze rozwoju – mówi Piotr Karczewski, prezes PGE.

Ostatnią zrealizowaną inwestycją był zakup najnowocześniejszego w Europie reachstackera. Maszyna znacznie zwiększyła konkurencyjność gdańskiej spółki.

– Urządzenie może podnosić ładunek do 45 t, przechylać kontenery do 55 stopni, to jest duża nowość. Ma również wagę oraz przystawkę hydrauliczną do ładunku slabów – tłumaczy Piotr Karczewski, prezes PGE.

Nowoczesny reachstacker bez problemu radzi sobie z kontenerami 20-, 30- i 40-stopowymi. Operuje na Nabrzeżu Szczecińskim w Gdańsku. Maszyna wyposażona jest w silnik wysokoprężny marki Volvo Penta oraz przekładnię główną marki ZF. Dzięki czterem hakom umieszczonym w narożnikach chwytnika może podnosić na wysokość 15 metrów ładunki inne niż kontenery.

Na lata 2017-2019 PGE planuje też inne projekty. To, oprócz bieżących remontów i modernizacji, także posadowienie lekkich magazynów namiotowych w miejscach już wyposażonych w plac utwardzony do łatwego wykorzystania pod posadzkę (plac betonowy, płyty betonowe, inne). W 2017 r. mają powstać 3 magazyny masowe o łącznej pojemności 30 000 t ziarna.

Inną inwestycją jest posadowienie lekkich magazynow namiotowych w miejscach wymagających wcześniejszego przygotowania placu pod posadzkę magazynu, wraz z odwodnieniem. W 2018 r. postać mają magazyn masowy o łącznej pojemności 18 000 t ziarna/22 000 t śruty, oraz magazyn drobnicowy o powierzchni składowej 5 000 m2. W 2019 r. wybudowany zostanie magazyn masowy o pojemnosci 9 000 t ziarna/11 000 t śruty.

Planowana jest także modernizacja istniejących magazynów, szczególnie magazynu nr 9 na Nabrzeżu Oliwskim o powierzchni składowej 5 775 m2.

PGE inwestował będzie również w urządzenia dźwigowe, sprzęt i osprzęt eksploatacyjny. Na Nabrzeżu Oliwskim na przełomie 2017/2018 r. pojawią się dźwig mobilny (typu LHM 280 lub Gottwald typ 4) o wysięgu 40 m z udźwigiem Q = 64 t (dźwig masowo-drobnicowy); chwytak do ładunków masowych 20 m3; oraz zasobnia wraz z lejem zasypowym.

Na przelomie 2018/2019 r. natomiast zamontowane zostaną tam waga kolejowo-samochodowa, wyładownia kolejowo-samochodowa oraz ładowarka kołowa.

Nabrzeże Wiślane jeszcze w tym rorku wyposażone będzie w chwytak elektromechaniczny 26 m3 dla posiadanego dźwigu mobilnego LHM 400. Wybudowana zostanie tam także zasobnia wraz z lejem zasypowym – wspólna dla Nabrzeża Wiślanego i Nabrzeża Szczecińskiego.

Na przełomie 2018/2019 r. Nabrzeże Wiślane wyposażone zostanie w mobilny dźwig wieżowy (typu LHM 280 lub LHM 420 lub Gottwald typ 4 lub 5) o wysiegu 48 m i udźwigu Q = 84 t (dźwig masowo-drobnicowy) oraz w wagę samochodową.

Na Nabrzeżu Rudowym zaś w 2017 r. powstaną rampa do kontenerów oraz rama hydrauliczna do zasypywania kontenerów. Na przełomie 2018/2019 r. nabrzeże to wyposażone zostanie także w mobilny dźwig wieżowy (typu LHM 550, Matsinen 300 lub Gottwald typ 6) o wysięgu 48-52 m i udźwigu Q = 124 t (dźwig masowo-drobnicowy); chwytak do ładunków masowych 33 m3; zasobnię wraz z lejem zasypowym; ładowarkę kołową; ładowarkę/układarkę teleskopową.

Na Nabrzeżu Szczecińskim jeszcze w tym roku natomiast pracę rozpoczną waga samochodowa dwukierunkowa; 2 ładowarki kołowe oraz układarka niska (triplex) do kontenerów. W miarę rozwoju ruchu kontenerowego, po przekroczeniu obrotow 60 000 TEU rocznie, planowany jest zakup dwóch suwnic placowych kołowych (RTG), składujących kontenery w 6 rzędów i 5 warstw.

Mobilny dźwig wieżowy (typu LHM 550, Matsine 300 lub Gottwald typ 6) o wysięgu 48-52 m i udźwigu Q = 124 t (dźwig masowo-drobnicowy) na przełomie lat 2019/2020 pojawi się także na Nabrzeżu Dworzec Drzewny (Basen Górniczy).

Niezwykłe projekty

Port Gdański Eksploatacja to portowa spółka zajmująca się przeładunkiem różnego rodzaju towarów pomiędzy morskimi i śródlądowymi (statek, barka) a lądowymi środkami transportu (samochody, wagony). Uczestniczył m.in. w przeładunku gigantycznej turbiny dla Elektrowni Opole z barki na statek. Moduł ważył 167 t i miał 11 m długości. W PGE odbywał się także rozładunek kolejnych urządzeń projektu EFRA rafinerii LOTOS. Spółka zajmuje się również załadunkiem samochodów czy luksusowych jachtów, w zależności od zamówień klienta.

PGE odpowiada także za załadunek szyn, które następnie płyną statkiem do Afryki Zachodniej. Ich producentem jest huta ArcelorMittal Poland z Dąbrowy Górniczej. Port Gdańsk Eksploatacja jako jedyny w kraju obsługuje szyny o długości do 60 metrów. Poza tym przeładowuje również slaby o ciężarze do 32 t, profile stalowe, blachę w kręgach oraz inne wyroby ze stali.

Dodatkowo PGE zajmuje się załadunkiem cystern dla Arabii Saudyjskiej. Przyjeżdżają one z południa kraju, następnie są wtaczane na specjalistyczne roll trailery i na nich załadowywane bezpośrednio na statek.

Modernizacja nabrzeży

Port Gdańsk na najbliższe 3 lata planuje rozlegle inwestycje. Obejmą one także Nabrzeże Szczecińskie należące do PGE. W ramach tego projektu odbudowane zostanie istniejące umocnienie brzegowe, a część nadwodna nabrzeża będzie rozebrana i zmodernizowana, wraz z umocnieniem skarpowym, w standardzie, który spełniają sąsiadujące odcinki. Realizacja tego kontraktu, o łącznej wartości 1 369 499,99 złotych, ma potrwać maksymalnie 33 tygodnie. Wszystkie prace będą prowadzone w bezpośrednim sąsiedztwie czynnego toru wodnego i mają ruszyć już w tym miesiącu.

Inwestycja jest kolejnym etapem gruntownej modernizacji całej infrastruktury portowej, w ramach planu strategicznego realizowanego do 2027 roku, jak również ważnym elementem estetyzacji terenów portowych. Wszystkie przedsięwzięcia, o łącznej wartości 700 milionów złotych, mają na celu poprawę bezpieczeństwa i konkurencyjności portu.

Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego, oraz wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym. Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskim, Wiślanym, Szczecińskim, Węglowym, Rudowym i Administracyjnym.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.