pc
W Polsce jesteśmy liderem, mamy ponad 50% rynku, i coraz śmielej „nadgryzamy” konkurencję z dotychczasowych wielkich portów, takich jak Hamburg, Rotterdam i Antwerpia – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury. Jak zaznaczył, taki trend utrzyma się przez najbliższe lata, a znaczenie Portu Gdańsk wzrośnie nie tylko na Bałtyku, ale i w całej Europie. Świadczą o tym m.in. kolejne rekordowe przeładunki. Łącznie w I półroczu 2017 r. Port Gdańsk przeładował ponad 18,5 mln t. To najlepszy wynik w historii.
Dominującą i jednocześnie rekordową grupą w strukturze przeładunku w I półroczu 2017 r. była tzw. drobnica (+ 10,5 % rdr.). Zwiększył się także wolumen ładunków kontenerowych, wyrobów z grupy stalowej oraz liczba przeładowywanych samochodów. Obecnie można mówić o wzroście o ponad 3,6 % w stosunku do I połrocza 2016 r.
– Myślę, że to splot kilku czynników. Przede wszystkim rosnącej gospodarki, większego zainteresowania Portem Gdańsk i nieustannie rozwijającej się infrastruktury. Mają na to także wpływ zmiana filozofii zarządu, przestawienie portu na tryb bardziej handlowy oraz maksymalne wykorzystanie potencjału, kóry mamy, zarówno jeśli chodzi o tereny, jak i infrastrukturę oraz pracowników zatrudnionych w porcie – tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
W czerwcu tego roku Port Gdańsk osiągnął także największy wynik miesięczny w swojej historii – przeładowano ponad 3,6 mln t. Pod względem struktury w ubiegłym miesiącu ładunki suche stanowiły 22%, płynne 35%, a drobnicowe 43%. Sama tylko drobnica w stosunku do I półrocza 2016 r. zyskała wynik lepszy o ponad 1/4. Wzrosła także liczba pasażerów obsługiwanych przez jednostki portu.
– W drugim półroczu tego roku do portu raz w tygodniu będą wpływały dwa liniowce oceaniczne, do tego przewidujemy zwiększony wolumen samochodów i dobrą kampanię zbożową. Planujemy także nowe inwestycje, m.in. Terminal Cukrowy, który, być może jeszcze nie w tym roku, ale już za chwilę przyczyni się do zwiększenia obrotu – mówi Osowski.
Port Gdańsk, wypracowując niemal 6% PKB, plasuje się wśród największych i najważniejszych przedsiębiorstw w Polsce. Jest także kluczowym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym oraz strategiczną jednostką na Morzu Bałtyckim.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych