PMK
Chociaż skroplony gaz LNG jest interesującym paliwem o globalnym potencjale wzrostu, popyt na niego jest niski w małych i średnich portach.
Raport przygotowany dla duńskiego portu w Esbjerg w związku z unijnym projektem dotyczącym zielonej turystyki wycieczkowej pokazuje, że niewłaściwe byłoby inwestowanie w LNG w porcie o podobnej wielkości co Esbjerg.
- Wniosek jest jasny. LNG ma z pewnością dużą przyszłość przed sobą, ale jest jeszcze za wcześnie na wykorzystanie jego potencjału w Porcie Esbjerg - powiedział Peter Harbo, kierownik ds. rozwoju biznesu w Porcie Esbjerg.
Raport został przygotowany po konsultacjach się z firmą Kosan Crisplant i innymi instytucjami. Projekt miał sprawdzić, jak rynek LNG będzie ewoluował w nadchodzących latach w całym regionie Morza Bałtyckiego. W tym kontekście stworzono różne scenariusze biznesowe dla portu w Esbjerg.
- LNG jest dobrym ekologicznym paliwem i używanie go w niektórych sektorach ma sens. Ale wymaga to ogromnych inwestycji i nikt nie będzie ich robił w Esbjergu, dopóki nie pojawi się popyt - wyjaśnił Peter Harbo.
W tej chwili LNG jest używany tylko przez niektóre duże statki wycieczkowe, które wpływają do Kopenhagi, Amsterdamu, Barcelony i innych portów. Inaczej sprawa wygląda na małych statkach, które zawijają do Esbjerg.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie