PMK
Bydgoszcz i Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego zorganizują rejs barki z gdańskiego portu do Warszawy. Jednostka z kontenerami na pokładzie ma pokonać trasę w 10 dni i udowodnić, że żegluga Wisłą jest możliwa już teraz.
Rejs jednak nie będzie łatwy. Oprócz 500-tonowej barki potrzebny będzie także pchacz, czyli specjalny holownik. Wisła bowiem pełna jest zdradliwych mielizn i kamiennych raf. Większa jednostka z pewnością by w nich utkwiła.
Wisła wcale nie jest jedyną dziką wielką rzeką w Europie i taki los jest jej pisany. Już od czasów średniowiecza była ona przystosowywana do żeglugi – tak na łamach Gazety Pomorskiej wypowiadał się prof. Zygmunt Babiński z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Według niego w drugiej połowie XIX wieku w zaborze pruskim rzekę uregulowano, zlikwidowano wyspy i pobudowano ostrogi. Obecnie szlak jest mocno zdegradowany, ale dzięki tym ulepszeniom żegluga jest możliwa, choć ryzykowna.
Najlepsze warunki do żeglugi znajdują się pomiędzy Włocławkiem i Płockiem, gdzie warunki pozwalają na nieskrępowany rejs. Powyżej Płocka jest jednak fatalnie, gdyż to odcinek dawnego zaboru rosyjskiego, który nie był regulowany.
Rejs barki ma więc przede wszystkim pokazać, że rewitalizacja rzeki jest potrzebna, najlepiej poprzez budowę kolejnych stopni wodnych. Do trójmiejskich portów trafia coraz więcej kontenerów i przydałaby się dodatkowa opcja na odciążenie kolei i transportu drogowego. Częścią rewitalizacji rzeki będzie także powstanie portu między Bydgoszczą a Solcem Kujawskim. W UMWKP już pracują nad opracowaniem studium wykonalności dla tej inwestycji.
Barka swój rejs rozpocznie 19 kwietnia. Zatrzyma się m.in. w Grudziądzu, Bydgoszczy, Solcu Kujawskim, Toruniu i Włocławku. W każdym z tych miast odbędą się konferencje prasowe oraz spotkania z mieszkańcami. Ponadto w bydgoskim Brdyujściu obędzie się pokazowy przeładunek kontenerów.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody