PMK
1 maja przy Nabrzeżu Helskim I Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego zacumował kolejny ponad 300-metrowy kontenerowiec - MSC Marina. Jednostka przybyła do gdańskiego portu z niemieckiego Bremerhaven.
MSC Marina mierzy ponad 303 m długości i ponad 40 m szerokości. Statek został wybudowany w 2003 roku w koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries. Ładowność jednostki wynosi 6408 TEU. MSC Marina osiąga prędkość maksymalną 25,6 węzłów, dzięki napędzie o mocy 68 470 kW
3 maja w godzinach porannych kontenerowiec udał się w dalszy rejs do Kłajpedy na Litwie.
Największym kontenerowcem, który dotąd odwiedził gdyński port był MSC Asya. Ta 336-metrowa jednostka o szerokości 45,6 metrów oraz zanurzeniu na 15,5 metra odwiedziła Gdynię w sierpniu zeszłego roku. Wybudowany w 2009 roku w koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries kontenerowiec może pochwalić się ładownością 9580 TEU. To dużo więcej niż poprzedni rekordzista – MSC Charleston (324 metry długości, 8100 TEU ładowności).
Już niedługo do Gdyni będą mogły wpłynąć jeszcze większe jednostki. W porcie realizowana jest bowiem inwestycja obejmująca powiększenie obrotnicy oraz pogłębienie kanału portowego do 15,5 m. W tej chwili obrotnice nr 2 i nr 3 usytuowane na wewnętrznych akwenach portu pozwalają na obracanie statków o długości do ok. 320m.
Dzięki tym inwestycjom w porcie gdyńskim będzie można przyjmować statki do 384 m długości, o zanurzeniu 15 metrów i ładowności 12 tys. TEU czyli kontenerowców obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z wiodącymi portami azjatyckimi.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody