pc
„Uśmiechnięta” AIDAbella w gdyńskim porcie. Ponad 250-metrowy statek pasażerski zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w piątek. To jego druga wizyta w Polsce w tym sezonie wycieczkowym.
Podczas postoju w Gdyni przeprowadzono bunkrowanie wycieczkowca AIDAbella. Dostawa odbyła się bunkierką Romanka. Jednostka o nośności 1 308 t, ma 64,9 m długości, 10,4 m szerokości oraz 4,4 m średniego zanurzenia. Za bunkrowanie odpowiedzialna była szczecińska firma Ship-Service, wiodący dostawca paliw żeglugowych w Polsce.
AIDAbella ma 252 m długości, 32 m szerokości, 7,2 m zanurzenia oraz 69 203 GT. Statek pasażerski został zbudowany w 2008 r. w niemieckiej stoczni Meyer Werft. Imię jednostki, które podkreślać ma piękno wycieczkowca, wybrano w drodze konkursu. Jej operatorem jest AIDA Cruises.
Statek pływa pod włoską banderą głównie na Wyspy Karaibskie. Operator oferuje także wycieczki po Europie Zachodniej oraz wyprawy do Azji. Obecnie trwa 8-dniowy rejs po Morzu Bałtyckim, z początkiem i końcem w Kilonii w Niemczech. Z Gdyni statek popłynął do Kopenhagi, a cały rejs zakończy w najbliższą niedzielę. Ceny biletów na te wyprawę zaczynały się od 749 dolarów, czyli prawie 2 800 złotych.
Na pokład AIDAbella zabiera 587-osobową załogę oraz 2 500 pasażerów. Znajduje się tam łącznie 14 pokładów i 1 025 kabin. Dla pasażerów przygotowano liczne atrakcje, wśród nich m.in.: restauracje i bary, sklepy, bibliotekę, boisko do koszykówki, centrum fitness, centrum medyczne i biuro wycieczek fakultatywnych.
AIDAbella w tym sezonie zawinie do Portu Gdynia jeszcze dziesięć razy. A kolejnym awizowanym statkiem będzie jej siostrzana jednostka – AIDAdiva. Wycieczkowiec spodziewany jest w najbliższy wtorek.
Port Gdynia jest od lat w czołówce portów pierwszej ligi, do których zawijają wielkie pasażerskie cruisery, zajmując pozycję najważniejszego polskiego portu pasażerskiego. Jest to efektem wzmożonych działań na rzecz rozwoju rynku statków wycieczkowych jako wielkiej promocji Gdyni jako portu i miasta przy jednoczesnej promocji Pomorza i promocji Polski. Przykładem może być obecność przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdynia w Fort Lauderdale w USA, gdzie w dniach 5-8 marca 2018 roku odbywały się najważniejsze targi w branży statków pasażerskich na świecie. Udział w amerykańskich targach był także bardzo dobrą okazją do prowadzenia przez przedstawicieli Portu Gdynia bezpośrednich rozmów z armatorami.
W 2017 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam 21 225 t ładunków, a dynamika wzrostu przeładunków sięgnęła 8,6%. W porównaniu do 2016 r. przeładowano o 40% więcej węgla i koksu i prawie o 40% więcej ropy i ropopochodnych.
Zwiększył się także średni tonaż masowców zawijających do Gdyni. W ubiegłym roku wpłynęło tam 3 540 statków – największy wzrost zanotowano wśród promów i kontenerowców. W 2016 r. było to 3 501 jednostek.
Od maja do września 2017 r. przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia zacumowało 41 wycieczkowców z prawie 90 000 pasażerów na pokładach. Wśród nich był jeden z największych statków pasażerskich na świecie – Norwegian Getaway. Przypłynęło nim prawie 4 000 turystów.
Zysk netto Zarządu Morskiego Portu Gdynia za ubiegły rok przekroczył 77 mln zł – to o 28% więcej w porównaniu do ubiegłego roku. M.in. z ceł i podatków do budżetu państwa trafiło ponad 6,5 mld zł.
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej