W sobotę 9 maja prom Wawel po raz pierwszy wyruszył do szwedzkiego Nynäshamn z Terminalu Westerplatte, przy ulicy Sucharskiego 70 w Gdańsku. Od teraz Westerplatte będzie nową bazą promową PŻB.
Wraz z zmianą terminalu zmienił się również prom obsługujący linię Gdańsk-Nynäshamn. Zamiast Scandinavii sprzedanej greckiemu armatorowi Ventouris Ferries w Gdańsku bazować będzie prom Wawel przesunięty z Świnoujścia. Miejsce Wawela na linii Świnoujście-Ystad zajmie, niedawno zakupiona przez PŻB, Mazovia o której dużo pisaliśmy w ostatnim czasie.
Terminal Promowy Westerplatte powstał w 2002 roku na potrzeby obsługiwanego przez duńską firmę DFDS Seaways połączenia promowego Gdańsk – Trelleborg – Kopenhaga. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002. Zaledwie po roku połączenie zostało zawieszone i ostatecznie zlikwidowane 6 lutego 2004 roku. We wrześniu 2004 DFDS na jakiś czas uruchomiło serwis ro-ro o nazwie "PolBridge" na trasie Gdańsk – Kopenhaga – Goeteborg a w 2005 roku działało połączenie pasażersko-towarowe Gdańsk – Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Ostatecznie jednak duński armator wycofał się z połączeń z gdańskiego portu i od blisko 10 lat nowoczesny terminal często swiecił pustkami - wykorzystywany był do przyjmowania wycieczkowców, samochodowców lub jako dodatkowe (awaryjne) nabrzeże w porcie.
Z pewnością Terminal Westerplatte oferuje zdecydowanie więcej niż dotychczasowa Baza Promowa PŻB na Nabrzeżu Ziółkowskiego w Gdańsku. Obiekt składa się między innymi z nowoczesnego Dworca Morskiego o łącznej powierzchni 2 050 m2 z galerią komunikacyjną i zapleczem administracyjno-biurowym zapewniającego pełną obsługę ruchu pasażerskiego (sześć stanowisk odprawy pasażerskiej) schody ruchome i winda do galerii komunikacyjnej oraz z placów postojowych o pow. 10 700 m2 mogących pomieścić jednorazowo 375 samochodów osobowych / 125 samochodów ciężarowych, 12 autokarów, 20 składów pociągów drogowych.
Terminal pozwala na roczną zdolność przeładunkową:
- 600 tys.-1 mln pasażerów
- 180 tys.-400 tys. samochodów osobowych
- 150 tys.-350 tys. samochodów ciężarowych
Pasażersko-towarowy terminal promowy zlokalizowany jest na Nabrzeżu Obrońców Westerplatte, blisko wejścia do portu i zarazem w niewielkiej odległości od centrum Gdańska. Dzięki mostowi wantowemu, nowej Trasie Sucharskiego oraz zbliżającemu się otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą nowa lokalizacja bazy promowej gwarantuje świetną komunikację zarówno z krajową oraz międzynarodową siecią dróg jak i z centrum Gdańska.
Terminal Promowy Westerplatte jest terminalem otwartym - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zaprasza kontrahentów zainteresowanych uruchomieniem regularnych połączeń żeglugowych. Terminal Promowy Westerplatte gwarantuje możliwość równoległej obsługi statków przy trzech stanowiskach - każde wyposażone w rampę ro-ro.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych