• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Podróż koleją z Warszawy do Białegostoku krótsza niż dwie godziny - w 2021 r.

jk

06.12.2017 13:43 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Podróż koleją z Warszawy do Białegostoku krótsza niż dwie godziny - w 2021 r.

Partnerzy portalu

Podróż koleją z Warszawy do Białegostoku krótsza niż dwie godziny - w 2021 r. - GospodarkaMorska.pl

Mniej niż dwie godziny zajmie w 2021 r. podróż koleją z Warszawy do Białegostoku - zapowiada PKP PLK SA. Trwa modernizacja kolejnych odcinków tej trasy w ramach Rail Baltica.

"Całość prac na odcinku od Białegostoku do Warszawy zakończymy w 2021 r." - powiedział Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK dziennikarzom w Białymstoku.

PKP PLK zorganizowało konferencję na temat inwestycji realizowanych w Polsce z dofinansowaniem z UE z programu Connecting Europe Facility (CEF) "Łącząc Europę".

Polski odcinek międzynarodowej trasy Rail Baltica to 341 km z Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach - przypomniał zastępca dyrektora rejonu centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA Krzysztof Pietras.

Odcinki Rail Baltica od Sadownego do Czyżewa i z Czyżewa do Białegostoku są wśród 21 projektów w kraju, na które PKP PLK dostało dofinansowanie z CEF.

Pietras przypomniał, że koszt odcinka Sadowne-Czyżew to ok. 1 mld zł. Od sierpnia 2017 r. trwają prace budowlane na tym odcinku i mają być zakończone w 2019 r. Do czerwca 2018 r. ma być gotowy projekt modernizacji odcinka Czyżew-Białystok, pod koniec 2018. r. ma być zawarta umowa z wykonawcą. Prace będą kosztowały ok. 1,6 mld zł - dodał Krzysztof Pietras. Przypomniał także, że jest przetarg na projekt modernizacji odcinka Białystok-Ełk.

Wszystkie te inwestycje mają służyć szybszej i bezpieczniejszej komunikacji międzyregionalnej, rozwojowi gospodarczemu. Pociągi osobowe mają jeździć z prędkości 160 km/h, towarowe do 120km/h - przypomina PKP PLK. Mają być też udogodnienia dla osób, które mają kłopoty ze sprawnym poruszaniem się.

Wicedyrektor Pietras poinformował także, że trwają przygotowania do realizacji Rail Batica na odcinku powyżej Ełku. Dodał, że plan zakłada ogłoszenie przetargu na tę inwestycję w 2023 r. "z czasem realizacji do 2025 r".

"Źródła finansowania oczywiście będą ustalone, kiedy będziemy już bliżej terminów, które są przeznaczone do realizacji tej inwestycji" - dodał Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK. Podkreślił, że inwestycje są planowane. "Rail Baltica to linia kolejowa dla nas bardzo ważna" - dodał.

Jak wcześniej podawały PKP PLK, w ramach Rail Baltica gotowy jest 66 km odcinek Warszawa-Sadowne (prace kosztowały ok. 1,5 mld zł). Inwestycja również była dofinansowana z CEF.

Anna Jędrzejewska, naczelnik wydziału wdrażania projektów unijnych z PKP PLK poinformowała, że obecnie PKP PLK mają w kraju 21 projektów dofinansowanych z CEF sumą ponad 3 mld euro. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 4 mld euro. Prace dotyczą 950 km linii kolejowych. W realizacji jest 17 projektów na 760 km torów. Łączna wartość tych inwestycji to 3,3 mld euro (2,6 mld euro z tej kwoty pochodzi z CEF).

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.