• <
bulk_cargo_port_szczecin

Podpisano umowę na pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin

ew

28.09.2018 13:00 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Podpisano umowę na pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin

Partnerzy portalu

Podpisano umowę na pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin - GospodarkaMorska.pl

W piątek w Szczecinie podpisano umowę na zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra. Inwestycja pozwoli na przyjmowanie w szczecińskim porcie większych statków.

Wykonawcą przedsięwzięcia jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv. Firmy mają 42 miesiące od podpisania umowy na wykonanie inwestycji.

Inwestycja wpłynie na rozwój szczecińskiego portu - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "Ta stagnacja, która trwała (...) wynikała przede wszystkim z ograniczeń w dostępie do portu w Szczecinie, ograniczenia pod kątem głębokości toru żeglugowego i to udało się dziś zmienić" - dodał.

"Wcale nie było przesądzone, że ta inwestycja będzie realizowana. Nawet proszono nas, żebyśmy przygotowywali dowody na to, że pogłębienie toru żeglugowego przyniesie pozytywny efekt dla Szczecina. Nikomu nie trzeba było w Szczecinie mówić, że to jest jedyna rzecz, która spowoduje, że port się rozwinie" - podkreślał Gróbarczyk.

Jak zapewniał, "Dołożymy wszelkich starań, żeby port w Szczecinie był po prostu konkurencyjny nie tylko w Europie, ale i na całym świecie, bo myślę, że okres odpływu, ograniczania możliwości, hamowania rozwoju mamy już za sobą, a przed nami jest okres przypływu, realizacji szans, rozwoju i tego, żeby w końcu Szczecin był nowoczesnym, wspaniałym miastem".

W ostatnich latach wizja pogłębienia toru wodnego wcale nie była oczywista - powiedział z kolei szef MSWiA Joachim Brudziński.

"Mieliśmy polityków, którzy mówili, jaka gospodarka morska? Z samego przemysłu drzewnego mamy więcej niż z zapyziałej gospodarki morskiej. Jaki Szczecin portem morskim? Jakie stocznie. Po co to wszystko? Jakie akademie morskie? Zamknąć, zaorać, niech tutaj będzie zagłębie dla zakładów fryzjerskich. Nie mam nic przeciwko zakładom fryzjerskim, ale pamiętacie państwo, że byli tacy, którzy doświadczonych, wykwalifikowanych stoczniowców wysyłali na kurs psich fryzjerów i stylistów. Nie mam nic przeciwko paniom i panom, którzy się tym zajmują, tymi naszymi młodszymi braćmi czworonogami, ale kto o zdrowych zmysłach przyjmuje, że wykształconego stoczniowca, spawacza, montera wysyłać na kurs psich stylistów i monterów" - pytał Brudziński.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski podkreślał, że głębszy tor wodny to możliwość przyjmowania w portach większych statków.

"Ta głębokość techniczna, nad którą dziś zaczynamy pracować (…) uwolni także nowe tereny inwestycyjne; 140 hektarów dodatkowych terenów wzdłuż Ostrowa Grabowskiego po wschodniej i zachodniej stronie. To są tereny, dla których już dziś możemy szukać potencjalnych inwestorów" - dodał Słaboszewski.

Dzięki inwestycji maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 metrów (obecnie jest to 9,15 metra). Dzięki temu zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich tzw. odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Statek, który obecnie wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

W zakresie robót znalazło się pogłębienie toru na odcinku 62 km z poszerzeniem do szerokości 100 m w dnie na prostych odcinkach z poszerzeniami na łukach i odcinkach przejściowych, a także wykonanie mijanek. Roboty obejmą również m.in. przebudowę skarp brzegowych bez umocnień, niwelację dna w strefie Świnoujścia, budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych oraz pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków. W opisie znalazła się także budowa nowych pól refulacyjnych - sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

W grudniu 2017 r. podpisano umowę potwierdzającą przyznanie unijnych środków na modernizację toru wodnego, która będzie kosztowała około 1,38 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.