• <
bulk_cargo_port_szczecin

PLK wymienią całą sieć trakcyjną na linii od Częstochowy do magistrali węglowej

pc

21.05.2018 21:14 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski PLK wymienią całą sieć trakcyjną na linii od Częstochowy do magistrali węglowej

Partnerzy portalu

PLK wymienią całą sieć trakcyjną na linii od Częstochowy do magistrali węglowej - GospodarkaMorska.pl

Pełną wymianę sieci trakcyjnej na modernizowanej trasie Wyczerpy – Chorzew Siemkowice przeprowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe. W poniedziałek spółka poinformowała o przewidującym to zamówieniu uzupełniającym do prowadzonej od ub. roku inwestycji.

Linia kolejowa nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice to ważne głównie dla ruchu towarowego połączenie linii nr 1 Warszawa - Katowice z tzw. magistralą węglową (linia 131). Wartą prawie 215 mln zł umowę na modernizację tego połączenia na odcinku między Wyczerpami (to tzw. posterunek odgałęźny w dzielnicy Częstochowy o tej nazwie) i Chorzewem Siemkowicami (stacja węzłowa na magistrali węglowej) zarządca kolejowej infrastruktury podpisał z firmą ZUE na początku czerwca 2017 r.

Jak poinformował PAP w poniedziałek Jacek Karniewski z zespołu prasowego PLK, ubiegłoroczny kontrakt w formule „projektuj i buduj” przewiduje, że wykonawca – obok m.in. przebadania stanu sieci trakcyjnej – wymieni jej ok. 20 proc. Teraz natomiast PLK podpisały z tym samym wykonawcą wartą 35,5 mln zł umowę na tzw. zadanie uzupełniające – zakładające wymianę całej sieci trakcyjnej na 47 km linii.

Spółka ZUE w ramach zamówienia podstawowego prowadzi tam już wymianę torów, rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Według poniedziałkowej informacji PLK zakończone zostały już prace związane z wymianą jednego toru na odcinku Wyczerpy - Rząsawa oraz na 5 obiektach inżynieryjnych (przepusty). Obecnie trwają roboty związane z wymianą torów na jednotorowym odcinku Rząsawa – Brzeźnica (ok. 20 km).

Planowany czas realizacji przedsięwzięcia to lata 2017–2020. Po jego zakończeniu pociągi towarowe powinny móc jeździć linią nr 146 z prędkością do 100 km/h, co umożliwi przewożenie większej ilości ładunków i lepsze wykorzystanie możliwości w zdecydowanej większości jednotorowej trasy.

Według PLK odcinek Wyczerpy – Chorzew Siemkowice ma istotne znaczenie z punktu widzenia prowadzenia towarowego ruchu kolejowego. Jest kluczowym połączeniem między Częstochową, przez którą przebiega m.in. linia kolejowa nr 1 Warszawa Zachodnia - Katowice, a linią kolejową nr 131 (tzw. magistralą węglową).

PLK traktują modernizację linii nr 146 jako m.in. kontynuację prac na magistralach węglowej nadodrzańskiej - głównych liniach towarowych, które łączą południe Polski z portami morskimi. Projekt "Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy - Chorzew Siemkowice" jest współfinansowany środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”.

W poprzednich latach PLK remontowały już kluczowe odcinki linii kolejowej nr 1, m.in. zrewitalizowały odcinek Koluszki – Częstochowa. W 2014 r. zakończyła się modernizacja trasy między Zawierciem i Dąbrową Górniczą Ząbkowicami; obecnie trwa modernizacja ostatniego odcinka tej linii między Częstochową i Zawierciem.

Od kilku lat PLK prowadzą też prace na linii kolejowej nr 131. Prowadzone w poprzednich latach odcinkowe prace mają zostać sfinalizowane w obszernych zadaniach, na wykonanie których od kilku miesięcy trwają postępowania przetargowe. Odrębne przetargi dotyczą odcinków: Chorzów Batory - Nakło Śląskie (w pobliżu Tarnowskich Gór), Nakło Śląskie – Kalina (w pobliżu Herb), Kalina – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.