pc
Pełną wymianę sieci trakcyjnej na modernizowanej trasie Wyczerpy – Chorzew Siemkowice przeprowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe. W poniedziałek spółka poinformowała o przewidującym to zamówieniu uzupełniającym do prowadzonej od ub. roku inwestycji.
Linia kolejowa nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice to ważne głównie dla ruchu towarowego połączenie linii nr 1 Warszawa - Katowice z tzw. magistralą węglową (linia 131). Wartą prawie 215 mln zł umowę na modernizację tego połączenia na odcinku między Wyczerpami (to tzw. posterunek odgałęźny w dzielnicy Częstochowy o tej nazwie) i Chorzewem Siemkowicami (stacja węzłowa na magistrali węglowej) zarządca kolejowej infrastruktury podpisał z firmą ZUE na początku czerwca 2017 r.
Jak poinformował PAP w poniedziałek Jacek Karniewski z zespołu prasowego PLK, ubiegłoroczny kontrakt w formule „projektuj i buduj” przewiduje, że wykonawca – obok m.in. przebadania stanu sieci trakcyjnej – wymieni jej ok. 20 proc. Teraz natomiast PLK podpisały z tym samym wykonawcą wartą 35,5 mln zł umowę na tzw. zadanie uzupełniające – zakładające wymianę całej sieci trakcyjnej na 47 km linii.
Spółka ZUE w ramach zamówienia podstawowego prowadzi tam już wymianę torów, rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Według poniedziałkowej informacji PLK zakończone zostały już prace związane z wymianą jednego toru na odcinku Wyczerpy - Rząsawa oraz na 5 obiektach inżynieryjnych (przepusty). Obecnie trwają roboty związane z wymianą torów na jednotorowym odcinku Rząsawa – Brzeźnica (ok. 20 km).
Planowany czas realizacji przedsięwzięcia to lata 2017–2020. Po jego zakończeniu pociągi towarowe powinny móc jeździć linią nr 146 z prędkością do 100 km/h, co umożliwi przewożenie większej ilości ładunków i lepsze wykorzystanie możliwości w zdecydowanej większości jednotorowej trasy.
Według PLK odcinek Wyczerpy – Chorzew Siemkowice ma istotne znaczenie z punktu widzenia prowadzenia towarowego ruchu kolejowego. Jest kluczowym połączeniem między Częstochową, przez którą przebiega m.in. linia kolejowa nr 1 Warszawa Zachodnia - Katowice, a linią kolejową nr 131 (tzw. magistralą węglową).
PLK traktują modernizację linii nr 146 jako m.in. kontynuację prac na magistralach węglowej nadodrzańskiej - głównych liniach towarowych, które łączą południe Polski z portami morskimi. Projekt "Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy - Chorzew Siemkowice" jest współfinansowany środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”.
W poprzednich latach PLK remontowały już kluczowe odcinki linii kolejowej nr 1, m.in. zrewitalizowały odcinek Koluszki – Częstochowa. W 2014 r. zakończyła się modernizacja trasy między Zawierciem i Dąbrową Górniczą Ząbkowicami; obecnie trwa modernizacja ostatniego odcinka tej linii między Częstochową i Zawierciem.
Od kilku lat PLK prowadzą też prace na linii kolejowej nr 131. Prowadzone w poprzednich latach odcinkowe prace mają zostać sfinalizowane w obszernych zadaniach, na wykonanie których od kilku miesięcy trwają postępowania przetargowe. Odrębne przetargi dotyczą odcinków: Chorzów Batory - Nakło Śląskie (w pobliżu Tarnowskich Gór), Nakło Śląskie – Kalina (w pobliżu Herb), Kalina – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody