pc
Respektowania pakietu gwarancji pracowniczych zapisanych w Zakładowym Zbiorowym Układzie Pracy (ZUZP) oraz czytelnych zasad premiowania domagają się pracownicy DCT, którzy w piątek pikietowali przed terminalem kontenerowym w Gdańsku. Towarzyszyli im dokerzy oraz marynarze z innych portów Trójmiasta. Zdaniem związkowców, zmienione zostały obowiązujące zasady.
– Nowy zarząd DCT postanowił jednostronnie, od lipca br., bez uzgodnienia z organizacją związkową, o likwidacji jednego z elementów motywacyjnych, czyli współczynnika korygującego w systemie premiowym. Zawarty w ramach UZP pakiet gwarancji pracowniczych obowiązuje przez trzy lata. Oprócz wynegocjowanych podwyżek, uległ też modyfikacji system premiowy. Przewidziany został też dodatek za pracę w dniach świątecznych – twierdzą związkowcy.
Współczynnik korygujący to wprowadzony od września 2016 roku w DCT dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Ma on wpływ na wysokość otrzymywanego przez pracownika świadczenia.
Zarząd DCT odpiera zarzuty związkowców, argumentując, że zmiany w systemie premiowania wynikają ze znacznego poprawienia się sytuacji operacyjnej DCT Gdańsk w 2017 roku.
– Gdyby Zarząd z własnej inicjatywy nie przyjął, kierując się dobrem pracowników, uchwał zmieniających progi produktywności, to załoga, pracując bardzo ciężko, mogłaby nie otrzymać premii. Zatem dzięki decyzjom Zarządu, od momentu wdrożenia systemu premiowego (kwiecień 2016) do końca czerwca 2017 pracownikom operacyjnym wypłacono z tytułu premii kwotę ponad 8 200 zł na osobę. Bez tych działań, w tym bez wprowadzenia z wyłącznej inicjatywy Zarządu wskaźnika korygującego, pracownicy otrzymaliby mniej niż 3 500 zł na osobę – można przeczytać w komunikacie DCT.
Porozumienie między związkami zawodowymi a zarządem DCT zostało podpisane wiosną ubiegłego roku. Zdaniem przedstawicieli Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność, zanim do tego doszło, związkowcy upominali się o swoje prawa w licznych pikietach. Także przy wsparciu związkowców z Sekcji Dokerów Światowej Federacji Transportowców – ITF i niemieckiego Ver.di. Pikietowano też w Londynie, Frankfurcie i w Luksemburgu.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych