• <
bulk_cargo_port_szczecin

Pierwszy rejs Armii Krajowej. Kierunek Tajwan

12.03.2016 10:10 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Pierwszy rejs Armii Krajowej. Kierunek Tajwan - GospodarkaMorska.pl

- Pierwszy statek z nowego programu inwestycyjnego PŻM - m/s Armia Krajowa - opuścił już stocznię Yangfan i rozpoczął swoją dziewiczą podróż – poinformował Krzysztof Gogol, rzecznik PŻM.

Masowiec popłynie na Tajwan, gdzie zabierze ładunek wyrobów stalowych. Odbiorcą ładunku jest kontrahent ze Stanów Zjednoczonych.  W pierwszym rejsie m/s "Armią Krajową" dowodzi kpt. ż. w. Krzysztof Wasik.

Przypomnijmy, że wodowanie jednostki odbyło się 19 października 2015 r. w stoczni Yangfan, znajdującej się o 350 km na południe od Szanghaju. Matką chrzestną statku jest Jolanta Szyłkowska, ze szczecińskiego oddziału Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej.
To pierwsza jednostka z nowego programu inwestycyjnego PŻM na lata 2015-2020. W jego ramach powstanie łącznie 18 masowców, zbudowanych w dwóch stoczniach, o łącznej wartości ponad 400 mln dolarów.

M/s Armia Krajowa to klasyczny masowiec, a więc statek do przewozu takich ładunków jak zboża, węgiel czy ruda żelaza. Jednostka ma długość ok. 190 metrów i nośność 38 500 DWT. Statek ma podwójne poszycie oraz 5 ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest w 4 dźwigi ładunkowe wraz z chwytakami do ładunków sypkich.

Łącznie stocznia Yangfan zbuduje dla PŻM 12 jednostek z tej serii i będą one przekazywane armatorowi w odstępach około sześciotygodniowych. W innej chińskiej stoczni - Yangzijiang, powstanie pozostałych osiem statków obecnego programu inwestycyjnego PŻM. Będą to tzw. jeziorowce o nośności 36 500 DWT.

Statki typu Armia Krajowa są rozwinięciem, dobrze się sprawdzających we flocie PŻM, jednostek 38 000 DWT typu "Kujawy", ale będą bardziej ekonomiczne w kwestii zużycia paliwa (nowocześniejsze silniki główne, zoptymalizowany kształt kadłuba, zainstalowane na rufie naprowadzające płetwy przedśrubowe).

Armia Krajowa została zbudowana według projektu znanej fińskiej firmy Deltamarin. Oryginalny projekt został jednak nieco zmodyfikowany przez techników polskiego armatora, w celu dostosowania niektórych rozwiązań do oczekiwań służb eksploatacyjnych i technicznych PŻM. Nazwa statku jest nawiązaniem do serii tzw. duńskich panamaxów, które były wybudowane dla PŻM na początku lat 90. i zostały wycofane z eksploatacji armatora w ostatnich latach. Kolejne z serii będą nosić imiona : "Szare Szeregi", "Legiony Polskie" i "Solidarność".

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.