PMK
Norweski producent nawozów Yara oraz firma Kongsberg Gruppe połączyły siły, by stworzyć pierwszy na świecie w pełni napędzany prądem oraz bezzałogowy kontenerowiec typu feeder.
- Powstanie tej jednostki będzie kamieniem milowym dla całego transportu morskiego i pozwoli szybciej osiągnąć cele ograniczenia emisji ustanowione przez ONZ - mówili przedstawiciele obu firm we wtorek.
Jednostka przybierze nazwę YARA Birkeland. Będzie przewozić produkty Yara z ich fabryki do norweskich portów w Brevik oraz Larvik. Odciąży to transport drogowy - z dróg zniknie 40 tys. ciężarówek rocznie.
Yara Birkeland rozpocznie działalność już w 2018 roku jako zwykła jednostka z załogą, w kolejnym roku będzie już zdalnie sterowana, by w 2020 roku stać się w pełni zautomatyzowaną.
Kongsberg będzie odpowiadał za dostarczenie technologi dla tej jednostki, w tym czujników i systemów automatyki oraz napędu elektrycznego. - Przesuwając transport kontenerowy z dróg na morze, przede wszystkim przyczyniamy się do poprawy warunków środowiska - powiedział Geir Haoy, prezes Kongsberg.
- Tworzenie automatycznych systemów na jednostki morskie to naturalny krok w naszej ewolucji. Dekady doświadczenia w tworzeniu zaawansawonych systemów komunikacyjnych i sensorów robią swoje. Yara Birkeland będzie naszym opus magnym - powiedział Haoy.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key