pc
Terminal LNG w Świnoujściu odebrał pierwszą w tym roku dostawę skroplonego gazu ziemnego. Surowiec w miniony piątek przypłynął z Kataru metanowcem Al Hamla. To 48. dostawa LNG w historii świnoujskiego gazoportu.
Metanowiec Al Hamla ma 315,17 m długości, 50,05 m szerokości, 10,8 m zanurzenia oraz 107 514 t nośności. Jednostka może jednorazowo przywieźć ponad 200 tys. m3 skroplonego gazu. Zbudowany w 2008 r. statek pływa pod banderą Wysp Marshalla.
Pierwszy kwartał przyszłego roku Polskie LNG chce zamknąć wynikiem 50 rozładowanych statków od początku istnienia terminalu. Głównym dostawcą surowca do Polski jest Qatargas. Na mocy porozumienia z PGNiG z marca 2017 r. i po rozszerzeniu jego warunków do Polski przypływają z Kataru 2 mln t LNG rocznie. Pozostałe transporty to dostawy spotowe z Norwegii i USA.
Terminal LNG w Świnoujściu już dzisiaj przy obecnej infrastrukturze osiąga bardzo dobre wyniki. W ramach obsługiwanych procesów technologicznych (rozładunku LNG z tankowców, procesowego składowania LNG w zbiornikach, regazyfikacji, wysyłce surowca – gazu ziemnego do Krajowego Systemu Przesyłowego oraz załadunku LNG na cysterny samochodowe i ISO-kontenery), tylko w tym roku (do połowy grudnia) terminal przyjął i rozładował 22 statki ze skroplonym gazem ziemnym, a w sumie od początku swojego funkcjonowania aż 47 statków. Statystyki załadunku cystern są jeszcze bardziej imponujące. Do tej pory wyjechało ich ze Świnoujścia 3 604. Od pierwszej dostawy dostarczono do Terminalu LNG w Świnoujściu prawie 9 mln metrów sześciennych LNG. Od początku eksploatacji zregazyfikowano tam natomiast ponad 4,8 mld metrów sześciennych surowca.
19 grudnia spółka Polskie LNG poinformowała o rozpoczęciu postępowania przetargowego, które wyłoni wykonawcę trzech kluczowych elementów Programu Rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Są nimi: trzeci zbiornik, dodatkowe instalacje procesowe zwiększające moc regazyfikacyjną oraz instalacja przeładunkowa LNG wraz z bocznicą kolejową. Realizacja tych zamierzeń nie tylko dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale również pozwoli zaoferować nowe usługi klientom krajowym i zagranicznym.
Na początku stycznia tego roku natomiast spółka Polskie LNG ogłosiła przetarg na wykonawcę drugiego nabrzeża dla statków w gazoporcie. Projekt realizowany wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ma być gotowy do połowy 2023 r.
Drugie nabrzeże to czwarty element rozbudowy terminalu. Zgodnie z harmonogramem, do 7 lutego 2019 r. chętni mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Dalej zaplanowano: złożenie ofert wstępnych, negocjacje z oferentami zakwalifikowanymi na tzw. „krótką listę”, złożenie ofert ostatecznych, ich ocenę i do końca 2019 r. wybór wykonawcy w formule „zaprojektuj i buduj”.
Nowe nabrzeże zapewni terminalowi dodatkowe funkcjonalności: załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment), załadunek bunkierek – jednostek dostarczających LNG na statki napędzane tym paliwem, oraz możliwość bunkrowania na miejscu. Jak podkreśliło w komunikacie Polskie LNG, „to ważne usługi, wpisujące się w rozwój infrastruktury tzw. „Małego LNG”. Dzięki nim Terminal LNG w Świnoujściu odpowie na rosnące zapotrzebowanie rynku, a także stanowić będzie odpowiedź na szereg europejskich regulacji, w szczególności przepisów klimatycznych i środowiskowych, które wymuszają transformację w kierunku paliw niskoemisyjnych” – zaznaczyła spółka.
48 dostawa #LNG do Polski drogą morską.
48th methane carrier with #LNG cargo has already arrived at the Polish LNG Terminal#TerminalLNG #PolskieLNG #Świnoujście #energy #natgas pic.twitter.com/oHmfTzNHgt
— Polskie LNG S.A. (@PolskieLNG) 4 stycznia 2019
5/01/19 Wyjście “AL HAMLA" z #gazoport w #Świnoujście. Kierunek @gibraltarport @PilotsGibraltar. To 48. gazowiec, który wpłynął do #TerminalLNG z #pilotonboard. Każda taka wizyta jest dla nas inna, ale każda jest zawsze wymagająca pic.twitter.com/38hfn6RBq6
— PilociMorscySzczecin (@PilociMorscy) 8 stycznia 2019
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek