PMK
W PGNiG rozpoczęto przetarg na pięć dostaw LNG do terminalu LNG w Świnoujściu – wynika z informacji ośrodka ICIS.
Cztery dostawy mają dotrzeć do gazoportu w czerwcu, a jedna w lipcu. Koncern chce, aby dostawy były indeksowane do hubu gazowego TTF w Holandii z kontraktami na miesiąc naprzód – podaje ICIS. Przetargi ogłoszono 3 maja. Możliwe, że to środek naciska na Katar, by ten zmienił ceny dostaw LNG do Polski.
Przypomnijmy, że pierwsza komercyjna dostawa gazu do terminalu LNG jest zaplanowana na 16 lipca tego roku. Plany PGNiG mogą jednak przyśpieszyć ten proces.
Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania nawet 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej. Wybudowane zostały: nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek metanowców o ładowności od 120 tys. m sześc. LNG (w przypadku statków konwencjonalnych) do 217 tys. m sześc. (w przypadku statków typu Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki gazu (każdy o pojemności 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji oraz gazociąg Świnoujście - Szczecin o długości 85 km łączący terminal LNG z polskim systemem przesyłowym. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody