• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pierwsza będzie „Armia Krajowa”. Wyposażenie dostarczą polskie firmy

12.10.2015 11:18 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwsza będzie „Armia Krajowa”. Wyposażenie dostarczą polskie firmy

Partnerzy portalu

Pierwsza będzie „Armia Krajowa”. Wyposażenie dostarczą polskie firmy - GospodarkaMorska.pl

Już za kilka miesięcy do floty Polskiej Żeglugi Morskiej wejdzie pierwszy statek z nowego programu inwestycyjnego armatora. Będzie to masowiec "Armia Krajowa". Jednostka zostanie oddana na przełomie tego i przyszłego roku, a zaraz za nią, w odstępie zaledwie 6-tygodniowym, pojawią się kolejne statki z serii, w tym m.in. : "Legiony Polskie", "Szare Szeregi" oraz "Solidarność". Nowe statki zostaną wyposażone przez polskie firmy.

- 12 statków o nośności 39 tysięcy ton i 6 jeziorowców o nośności ponad 36 tys. ton, w sumie 18 statków jest budowanych w dwóch chińskich stoczniach. Wprowadzanie jednostek do pracy idzie zgodnie z założeniami programu inwestycyjnego Polskiej Żeglugi Morskiej na lata 2015-20 - mówił w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morksiej.

Statki powstają w stoczniach Yangfan oraz Jangzijiang. Yangfan realizuje dla PŻM serię 12 masowców według projektu firmy Deltamarin, Finlandia. Jednostki mają podwójne poszycie statku oraz 5 ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażone będą w 4 dźwigi ładunkowe wraz z chwytakami do ładunków sypkich. Statki te są rozwinięciem, dobrze się sprawdzających we flocie PŻM, jednostek 38000 DWT typu "Kujawy", ale będą bardziej ekonomiczne w kwestii zużycia paliwa (nowocześniejsze silniki główne, zoptymalizowany kształt kadłuba, zainstalowane na rufie naprowadzające płetwy przedśrubowe).

Stocznia Yangzijiang buduje 6 jednostek określanych jako jeziorowce (laker-type) o nośności 36.500 DWT. Masowce te będą miały 6 ładowni, a w wyposażeniu 3 komplety dźwigów i chwytaków. Ekonomiczny silnik główny z systemem śruby nastawnej oraz ster strumieniowy, pozwolą na wysoką sterowność i precyzję manewrów w trakcie przechodzenia trudnych nawigacyjnie odcinków rzeki Św. Wawrzyńca oraz śluz. Jednostki będą spełniały obowiązujące kryteria ochrony środowiska i będą posiadały, po raz pierwszy we flocie PŻM, stały system oczyszczania wód balastowych firmy Alfa Laval.

- W przypadku obu serii masowców, uzgodniono, że prawie wszystkie elementy wyposażenia oraz urządzenia będą pochodzić od najbardziej znanych światowych producentów lub też firm produkujących na ich licencji. Wśród dostawców znajdą się także sprawdzone na innych statkach PŻM firmy polskie. A zatem Towimor dostarczy windy kotwiczne i cumownicze, EPA wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i system komunikacji wewnętrznej, firma ELSE – żyrokompas i autopilot - skomentował Krzysztof Gogol, rzecznik Polskiej Żeglugi Morskiej.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.