• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ożywienie na rynku przewozów masowych. Kontenerowce wciąż w kryzysie

Paweł Kuś

01.07.2016 11:14 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ożywienie na rynku przewozów masowych. Kontenerowce wciąż w kryzysie

Partnerzy portalu

Ożywienie na rynku przewozów masowych. Kontenerowce wciąż w kryzysie - GospodarkaMorska.pl

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, wciąż rośnie. Pod koniec czerwca osiągnął wartość 660 pkt., o 80 pkt. więcej niż przed tygodniem.  

Armatorów z pewnością cieszy ten wzrost, biorąc pod uwagę, że jeszcze w lutym wskaźnik spadł do najniższego w historii poziomu 290 pkt. Wciąż jednak indeks jest mniejszy niż rok temu (790 pkt.)

Baltic Dry Index (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie. Można więc wywnioskować, że na świecie odrodziła się koniunktura na surowce suche, przewożone masowo, czyli – występuje ożywienie gospodarcze na świecie.

Z BDI kontrastuje inny indeks - Harpex, który rejestruje zmianę stawek frachtu na rynku przewozów kontenerowych. Jego poziom na koniec czerwca wyniósł mizerne 353 pkt., niewiele mniej niż w marcu (366 pkt.).

Powody tej tendencji są wciąż te same, m.in. słaby popyt na przewozy drobnicy z Azji, co widać po 6,8 proc. spadku ruchu na tych trasach w styczniu i lutym. Armatorom wciąż doskwiera także rosnąca podaż zdolności przeładunkowych, który napędza pojawienie się megakontenerowców o ładowności pow. 18 tys. TEU.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.