Szczecińska spółka OT Logistics (OTL) wygrała przetarg na 26-hektarową działkę z dostępem do części Pirsu Rudowego w porcie zewnętrznym w Gdańsku. OTL chce wybudować tam nowy terminal masowy.
- To nie jest jeszcze koniec procedury przetargowej, ale OT Logistics zagwarantowało sobie wyłączne prawo negocjacji z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk – wynika z informacji podanych przez firmę.
Omawiany teren znajduje się między terminalem kontenerowym DCT a Terminalem Suchych Ładunków Masowych Portu Północnego. To już ostatnia działka posiadająca bezpośredni dostęp do głębokowodnego akwenu Zatoki Gdańskiej, w którym obsługiwane będą największe statki zdolne pokonać cieśniny duńskie (czyli o zanurzeniu do 15,5 metra). Teren obecnie trafi w ręce OT Logistics, który w tym miejscu wybuduje nowy terminal masowy wart nawet 300 mln zł. Spółka, która między innymi dzierżawi pięć nabrzeży w Świnoujściu, budując terminal przeładunku towarów masowych, chce kontynuować obsługę m.in. transportów węgla, stali, nawozów, produktów rolnych i biomasy.
Na działce znajduje się już część potrzebnej infrastruktury. Do dyspozycji OTL będzie 16 silosów żelbetowych o pojemności łącznej 66,5 tys. m3, oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni 8,7 tys. m2. Obiekty zostały wybudowane pod koniec lat 90. przez kanadyjską spółkę Euro Port Poland jednak ostatecznie inwestycja nie została zakończona.
To nie pierwsza próba dzierżawy tych terenów na koncie szczecińskiej firmy. Dwa lata temu OT Logistics wygrało nawet przetarg, ale jego wynik nie został zaakceptowany przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
- Tym razem już nie przewidujemy takiej sytuacji. Wynik przetargu powinien zostać zaakceptowany przez zarząd – mówi Monika Wszeborowska, dyrektor marketingu w Porcie Gdańsk.
W kolejnych postępowaniach uczestniczyło między innymi DCT Gdańsk, które również wygrało unieważniony potem przetarg. Do obecnego postępowania przystąpiło już tylko OTL, mimo wcześniejszego zainteresowania terenami okazanego przez Krajową Federację Producentów Zbóż. KFPZ chciała wraz z partnerami finansowymi utworzyć spółkę celową i przystąpić do przetargu. Ich celem było stworzenie Polskiego Terminalu Zbożowego, który zajmowałbym się przede wszystkim eksportem, ale być może także importem zboża. Z planów jednak nic nie wyszło.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?