• <
bulk_cargo_port_szczecin

Ostatnia w tym roku dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu (foto, wideo)

pc

28.12.2018 19:27 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ostatnia w tym roku dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Ostatnia w tym roku dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

47. i ostatnia w tym roku dostawa skroplonego gazu ziemnego do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. W piątek w Świnoujściu zakończy się rozładunek LNG, który przywiózł gazowiec Arctic Voyager. Statek dostarczył ładunek spot dla Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

Arctic Voyager zawinął do Świnoujścia 27 grudnia. Przypłynął  z norweskiego terminalu Hammerfest LNG w Horten, skąd przywiózł ostatni w tym roku ładunek spot Statoila.

Gazowiec Arctic Voyager ma 289,5 m długości, 48,5 m szerokości, 75 485 t nośności oraz 118 571 GT. Zbudowana w 2006 r. jednostka pływa pod bahamską banderą.

Pierwsza w 2019 r. dostawa planowana jest 4 stycznia. Z Kataru z LNG przypłynie tankowiec Al. Hamla. Pierwszy kwartał przyszłego roku Polskie LNG chce zamknąć z wynikiem 50 rozładowanych statków od początku istnienia terminalu.

Andrzej Sikora i Mateusz Sikora z Instytutu Studiów Energetycznych w artykule opublikowanym na portalu cire.pl wyliczyli, że „w 2018 r. PGNiG odebrał w terminalu w Świnoujściu 23 transporty o łącznym wolumenie między 1 995 000-2 000 000 ton LNG i w porównaniu do 2017 r. jest to wzrost o ok. 736 000 ton LNG”.

Analitycy wskazali, że „18 metanowców dostarczyło skroplony gaz z Kataru o łącznym wolumenie ok. 1 680 000 ton LNG (12 transportów i ok. 1 130 000 w 2017 r.), 4 transporty skroplonego gazu z Norwegii o łącznym wolumenie ok. 247 000 ton LNG (1 transport i ok. 63 000 w 2017 r.), a 1 transport dostarczył „łupkowe LNG” ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, ok. 70 000 ton LNG (1 transport i ok. 68 000 w 2017 r.). Głównym dostawcą LNG do Polski jest katarski Qatargas, który realizuje dostawy w ramach długoterminowego zobowiązania. Ostatnie porozumienie z Qatargas a PGNiG zostało podpisane 14 marca 2017 r., a zgodnie z warunkami zwiększono wolumen LNG dostarczanego do Polski do łącznie 2 milionów ton rocznie. Pozostałe transporty z Norwegii i USA były realizowane według formuły spot”.

Terminal LNG w Świnoujściu już dzisiaj przy obecnej infrastrukturze osiąga bardzo dobre wyniki. W ramach obsługiwanych procesów technologicznych (rozładunku LNG z tankowców, procesowego składowania LNG w zbiornikach, regazyfikacji, wysyłce surowca – gazu ziemnego do Krajowego Systemu Przesyłowego oraz załadunku LNG na cysterny samochodowe i ISO-kontenery), tylko w tym roku (do połowy grudnia) terminal przyjął i rozładował  22 statki ze skroplonym gazem ziemnym, a w sumie od początku swojego funkcjonowania aż 47 statków. Statystyki załadunku cystern są jeszcze bardziej imponujące. Do tej pory wyjechało ich ze Świnoujścia 3 604. Od pierwszej dostawy dostarczono do Terminalu LNG w Świnoujściu prawie 9 mln metrów sześciennych LNG. Od początku eksploatacji zregazyfikowano tam natomiast ponad 4,8 mld metrów sześciennych surowca.

19 grudnia spółka Polskie LNG poinformowała o rozpoczęciu postępowania przetargowego, które wyłoni wykonawcę trzech kluczowych elementów Programu Rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Są nimi: trzeci zbiornik, dodatkowe instalacje procesowe zwiększające moc regazyfikacyjną oraz instalacja przeładunkowa LNG wraz z bocznicą kolejową. Realizacja tych zamierzeń nie tylko dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale również pozwoli zaoferować nowe usługi klientom krajowym i zagranicznym.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.