Paweł Kuś
W drodze do Portu Gdańsk znajduje się tankowiec Atlantas. Jednostka na pokładzie przewozi 2 mln baryłek irańskiej ropy z terminalu eksportowego Kharg Island w Iranie. To pierwsza dostawa do Polski od momentu zniesienia sankcji z tego kraju.
Atlantas to tankowiec VLCC o nośności 321,3 tys. ton. Został wybudowany w 2010 roku w koreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Tak duża jednostka nie będzie jednak w stanie zawinąć do gdańskiego portu, dlatego ropa zostanie przepompowana na mniejszą jednostkę, zanim trafi do portu.
Embargo nałożone na Iran przez kraje zachodnie (USA i UE) zostało zniesiono z początkiem obecnego roku. Na światowym rynku pojawił się więc nowy gracz. Nie wiadomo jeszcze, dla kogo przeznaczony jest ładunek, który płynie do Gdańska. Możliwe, że zakupił je jeden z polskich koncernów naftowych, ale na razie Lotos i Orlen nie wydały komentarza w tej sprawie. Możliwe więc, że ropa popłynie ropociągami do Niemiec.
Ropa z Bliskiego Wschodu coraz częściej trafia do polskich kocnernów. W maju PKN Orlen podpisał z Saudi Aramco, jednym z największych koncernów wydobywczych na świecie, umowę na dostawy ok. 200 tys. ton ropy naftowej miesięcznie. Saudyjski surowiec będzie trafiał do rafinerii grupy PKN Orlen w Polsce, Czechach i na Litwie.
Kontrakt na dostawy ropy z Saudi Aramco obowiązuje od 1 maja do 31 grudnia i przewiduje opcję automatycznego przedłużenia na kolejne lata – poinformował płocki koncern. „To pierwsza w historii bezpośrednia umowa długoterminowa PKN Orlen z dostawcą z regionu Zatoki Perskiej” – powiedział cytowany w komunikacie prezes tej największej krajowej spółki paliwowej Wojciech Jasiński.
Pierwsza dostawa ropy naftowej z Saudi Aramco dla rafinerii PKN Orlen na podstawie umowy spot dotarła do portu w Gdańsku we wrześniu 2015 r. Było to 100 tys. ton surowca. W styczniu tego roku spółka podała, że utrzymuje dostawy saudyjskiego surowca na podobnym poziomie każdego miesiąca, przyznając jednocześnie, iż nie wyklucza zawarcia kontraktu długoterminowego. W tym samym czasie płocki koncern informował, że analizuje też możliwości dywersyfikacji dostaw ropy z Bliskiego Wschodu, w tym z Iranu i Iraku.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody