PMK
Branża żeglugi kontenerowej skoncentruje się w tym roku na wprowadzeniu do floty nowych megakontenerowców. Około 40 takich statków ma zostać dodanych do flot armatorów.
Według terminarza w tym roku powinno być dostarczone 53 statków o ładowności ponad 13 500 TEU, jednak oczekuje się, że liczba ta będzie nieznacznie mniejsza, ponieważ niektórzy właściciele mogą zdecydować się na przesunięcie dostawy swoich statków. W 2017 r. dostarczono 55 statków tej samej wielkości, ale przekazano tylko 43.
W 2017 roku właściciele i inwestorzy skupiali się głównie na rynku wtórnym. Był to najbardziej ruchliwy rok w historii, ponieważ 297 statków zmieniło właścicieli, a wartość transakcji osiągnęła 4,17 mld dolarów.
Ceny zakupu były równe wartościom rozbiórki wielu statków, co oznaczało niewielkie ryzyko transakcji. Od połowy 2017 r. wzrosły zarówno ceny złomowania, jak i wartość statków z drugiej ręki.
Zbudowany w 2009 roku statek o ładowności 4 325 TEU został wyceniony na 13,7 miliona dolarów w lipcu 2016 roku, 5,6 miliona dolarów w styczniu 2017 roku i 10,9 miliona dolarów w styczniu 2018 roku. Jednocześnie wartość rozbiórki tego samego statku wynosiła kolejno 4,6, 5,6 i 8,1 miliona dolarów. Oznacza to, że transakcje wykonane w styczniu 2017 r. były równe wartościom rozbiórki.
Biorąc pod uwagę ogólny popyt w branży przewozów kontenerowych, BIMCO podało, że popyt jest niższy niż w 2017 r., ale wciąż jest wystarczająco wysoki, aby potencjalnie poprawić fundamentalną równowagę rynkową.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju