pc
Około 20 kilometrów będzie miała obwodnica Łomży (podlaskie), która stanie się elementem trasy S61 Via Baltica. We wtorek po południu w Łomży wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit poinformował o ogłoszeniu przetargów na tę inwestycję.
Chodzi o dwa zadania: budowę 7,2-kilometrowej drogi od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód (wraz z budową łącznika – ok. 9 km drogi krajowej nr 63 do kategorii drogi głównej przyspieszonej – GP) oraz 13-kilometrowy fragment od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno. W ramach tego drugiego zadania powstanie m.in. nowy najdłuższy most na rzece Narew o długości 1,2 km, który będzie przebiegał na estakadzie przez dolinę tej rzeki. Powstanie też prawie 7-km odcinek drogi krajowej nr 64 do kategorii GP.
– Oba odcinki stanowią całą obwodnicę Łomży, dzięki czemu po ich wybudowaniu ruch tranzytowy ominie miasto od północy i zachodu – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.
Dyrektor generalny GDDKiA Krzysztof Kondraciuk wskazał, że inwestycja będzie kosztować ok. 1 mld 250 mln zł i ma być gotowa w 2021 r. – Sądzimy, że na pewno odetchnie Łomża. Ten ruch tranzytowy, szczególnie tirów, zostanie z niej wyrzucony – mówił Kondraciuk. Pieniądze mają pochodzić z UE oraz z GDDKiA.
Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit powiedział, że ogłoszone przetargi ws. obwodnicy Łomży są spełnieniem wieloletnich marzeń tego miasta i regionu, by było można łatwiej podróżować tym ważnym szlakiem komunikacyjnym, jakim jest Via Baltica, by „można było z tego czerpać korzyści, a jednocześnie nie ponosić tych wszystkich niedogodności, które się z tym wiążą”.
– Myślę, że gdy za dwa i pół roku Prawo i Sprawiedliwość będzie się rozliczało z tego, co zrobiliśmy na Podlasiu jeżeli chodzi o inwestycje drogowe, o poprawę komunikacji, to myślę, że będzie o czym mówić – powiedział Szmit.
Przetargi odbędą się w systemie projektuj i buduj. Wykonawca będzie najpierw projektował drogę i starał się o wszystkie wymagane pozwolenia. Przy wyborze wykonawcy, oprócz ceny, będą brane pod uwagę m.in. różne kryteria związane z jakością nawierzchni oraz termin realizacji, który minimalnie może wynieść dwa i pół roku, a łącznie z projektem – trzy lata.
Jak podała GDDKiA, trwają przetargi ws. wyłonienia wykonawców 65 km S61 Via Baltica. W kwietniu miały być otwarte oferty w przetargach na odcinki: od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk i od obwodnicy Stawisk do Szczuczyna (łącznie 34,5 km), ale ze względu na dużą ilość pytań termin ma być wydłużony prawdopodobnie o miesiąc. Wkrótce mają być też wybrani wykonawcy budowy tzw. drugiej nitki już istniejącej obwodnicy Szczuczyna (6,5 km) oraz budowy odcinka od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku (24,2 km). Obecnie trwa budowa obwodnicy Suwałk. Część zadań w okolicach Ełku (warmińsko-mazurskie) realizuje jeszcze olsztyński oddział GDDKiA.
Przygotowywane są również dwa ostatnie przetargi ws. Via Baltica: Ostrów Mazowiecka-Śniadowo i Śniadowo-Łomża Południe, które - jak zaznacza GDDKiA „ostatecznie domkną podlaską i mazowiecką część S61”. Przetargi te mają być ogłaszane w kwietniu lub w maju.
Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma ona odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd poprowadzi do Rygi na Łotwie.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie