• <
bulk_cargo_port_szczecin

Ogłoszono przetargi na obwodnicę Łomży na trasie S61 Via Baltica

pc

28.03.2017 16:41 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ogłoszono przetargi na obwodnicę Łomży na trasie S61 Via Baltica

Partnerzy portalu

Ogłoszono przetargi na obwodnicę Łomży na trasie S61 Via Baltica - GospodarkaMorska.pl

Około 20 kilometrów będzie miała obwodnica Łomży (podlaskie), która stanie się elementem trasy S61 Via Baltica. We wtorek po południu w Łomży wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit poinformował o ogłoszeniu przetargów na tę inwestycję.

Chodzi o dwa zadania: budowę 7,2-kilometrowej drogi od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód (wraz z budową łącznika – ok. 9 km drogi krajowej nr 63 do kategorii drogi głównej przyspieszonej – GP) oraz 13-kilometrowy fragment od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno. W ramach tego drugiego zadania powstanie m.in. nowy najdłuższy most na rzece Narew o długości 1,2 km, który będzie przebiegał na estakadzie przez dolinę tej rzeki. Powstanie też prawie 7-km odcinek drogi krajowej nr 64 do kategorii GP.

– Oba odcinki stanowią całą obwodnicę Łomży, dzięki czemu po ich wybudowaniu ruch tranzytowy ominie miasto od północy i zachodu – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.

Dyrektor generalny GDDKiA Krzysztof Kondraciuk wskazał, że inwestycja będzie kosztować ok. 1 mld 250 mln zł i ma być gotowa w 2021 r. – Sądzimy, że na pewno odetchnie Łomża. Ten ruch tranzytowy, szczególnie tirów, zostanie z niej wyrzucony – mówił Kondraciuk. Pieniądze mają pochodzić z UE oraz z GDDKiA.

Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit powiedział, że ogłoszone przetargi ws. obwodnicy Łomży są spełnieniem wieloletnich marzeń tego miasta i regionu, by było można łatwiej podróżować tym ważnym szlakiem komunikacyjnym, jakim jest Via Baltica, by „można było z tego czerpać korzyści, a jednocześnie nie ponosić tych wszystkich niedogodności, które się z tym wiążą”.

– Myślę, że gdy za dwa i pół roku Prawo i Sprawiedliwość będzie się rozliczało z tego, co zrobiliśmy na Podlasiu jeżeli chodzi o inwestycje drogowe, o poprawę komunikacji, to myślę, że będzie o czym mówić – powiedział Szmit.

Przetargi odbędą się w systemie projektuj i buduj. Wykonawca będzie najpierw projektował drogę i starał się o wszystkie wymagane pozwolenia. Przy wyborze wykonawcy, oprócz ceny, będą brane pod uwagę m.in. różne kryteria związane z jakością nawierzchni oraz termin realizacji, który minimalnie może wynieść dwa i pół roku, a łącznie z projektem – trzy lata.

Jak podała GDDKiA, trwają przetargi ws. wyłonienia wykonawców 65 km S61 Via Baltica. W kwietniu miały być otwarte oferty w przetargach na odcinki: od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk i od obwodnicy Stawisk do Szczuczyna (łącznie 34,5 km), ale ze względu na dużą ilość pytań termin ma być wydłużony prawdopodobnie o miesiąc. Wkrótce mają być też wybrani wykonawcy budowy tzw. drugiej nitki już istniejącej obwodnicy Szczuczyna (6,5 km) oraz budowy odcinka od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku (24,2 km). Obecnie trwa budowa obwodnicy Suwałk. Część zadań w okolicach Ełku (warmińsko-mazurskie) realizuje jeszcze olsztyński oddział GDDKiA.

Przygotowywane są również dwa ostatnie przetargi ws. Via Baltica: Ostrów Mazowiecka-Śniadowo i Śniadowo-Łomża Południe, które - jak zaznacza GDDKiA „ostatecznie domkną podlaską i mazowiecką część S61”. Przetargi te mają być ogłaszane w kwietniu lub w maju.

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma ona odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd poprowadzi do Rygi na Łotwie.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.