PMK
Japoński koncern żeglugowy przedstawił plan budowy bezemisyjnego samochodowca typu PCTC (Pure Car and Truck Carrier). Ma to pomóc w dalszej dekarbonizacji transportu morskiego.
NYK nazwał projekt Super Eco Ship 2050. Koncept bazuje na poprzednim projekcie statku NYK Super Eco Ship 2030, przedstawionym w 2009 roku. Został on jednak zaktualizowany o najnowsze technologie powstałe w ostatniej dekadzie.
Statek potrzebowałby jedynie 70% mocy potrzebnej do działania w porównaniu z konwencjonalnymi PCTC, dzięki zoptymalizowanemu kadłubowi zmniejszającemu tarcie wodne, zmniejszonej wadze i ogniwom paliwowym do napędu elektrycznego. Zamiast paliw kopalnych, energia dla statku pochodziłaby z energii słonecznej i wodoru wytwarzanego z odnawialnych źródeł energii. Doprowadziłoby do redukcji emisji dwutlenku węgla o 100 procent, a tym samym do powstania statku o zerowej emisji.
Konserwacja statku będzie się odbywać za pomocą cyfrowych bliźniaków (Digital Twin). Digital Twin to cyfrowa kopia procesów i systemów produkcyjnych. Dedykowane oprogramowanie umożliwia tworzenie wirtualnych reprezentacji fizycznych systemów oraz ich symulowanie.
Optymalizacja planowania trasy nie jest już działaniem na poziomie statku. Na Super Eco Ship 2050 odbywać się ona będzie w porcie i na poziomie floty, co umożliwi dokładnie zaplanowanie trasy a w całym łańcuchu dostaw. Automatyczne cumowanie i efektywna obsługa ładunków na statkach zminimalizuje czas przebywania w portach.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key