Paweł Kuś
Dziś (28.06) Rada Nadzorcza Portu Gdańskiego Eksploatacja odwołała dotychczasową prezes Marię Kowalewską-Koska i na jej miejsce powołała Piotra Karczewskiego. Doszło też do zmiany w zarządzie portu - na miejsce Karola Bowżyka powołano Lechosława Rojewskiego.
Piotr Karczewski jest absolwentem Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, ukończył następnie studia podyplomowe na Uniwersytecie Gdańskim i na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Przez kilkanaście lat pracował w Polskiej Żegludze Morskiej, następnie w Powszechnym Zakładzie Ubezpieczeń.
Po wstąpieniu do Prawa i Sprawiedliwości w 2006 mianowano go wicewojewodą pomorskim. Po odwołaniu Piotra Ołowskiego w lutym 2007 został pełniącym obowiązki wojewody. Nominację na to stanowisko otrzymał w maju tego samego roku. W 2014 został natomiast wybrany do sejmiku pomorskiego V kadencji. W 2015 wystartował z listy PiS do Sejmu w okręgu gdyńskim.
Maria KowalewsKA-Koska pełniła funkcję prezesa spółki Port Gdański Eksploatacja od 2008 roku. Wcześniej była między innymi burmistrzem Kartuz, dyrektorem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, a także kandydatką na posłankę w wyborach parlamentarnych w 2007 roku z ramienia PO.
Port Gdański Eksploatacja (PGE) jest trzecim pod względem przeładunków operatorem w porcie Gdańsk, rocznie może przeładować do 6 mln ton ładunków. Spółka dysponuje 90 hektarami gruntu w porcie wewnętrznym w Gdańsku, jest też wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Zatrudnia blisko pół tysiąca osób, osiąga rocznie ok. 80 mln zł przychodów i jest dochodowa. W pierwszych czterech miesiącach 2015 r. miała (wg nieoficjalnych danych) 1,2 mln zł zysku netto.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie