• <
bulk_cargo_port_szczecin

Nowoczesny żaglowiec z polskiej stoczni dopłynął do Algierii (foto, wideo)

pc

02.12.2017 14:24 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nowoczesny żaglowiec z polskiej stoczni dopłynął do Algierii (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Nowoczesny żaglowiec z polskiej stoczni dopłynął do Algierii (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

El-Mellah już w domu. Nowoczesny żaglowiec z Polski dla Marynarki Wojennej Algierii zakończył dziewiczy rejs z Gdańska do Algieru w sobotę o godzinie 9:32. Podróż trwała 16 dni.

Jak poinformowała Sylwia Grochowska, rzeczniczka CENZIN, wojskowej firmy specjalizującej się w handlu sprzętem wojskowym i bronią, za pośrednictwem której zamówiony został El-Mellah, rejs przebiegł bez zakłóceń. Algierskiej załodze towarzyszyło 8 członków załogi Daru Młodzieży, którzy czuwali, by algierska fregata bezpiecznie dotarła do ojczyzny. W drodze do Algieru żaglowiec zawinął do portu w Corunie w Hiszpanii.

Stępkę pod budowę „Algierczyka” położono w lipcu 2015 r. Był to tysięczny statek zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding. Uroczystość ta odbyła się 7 listopada 2015 r. W lipcu tego roku El-Mellah wyszedł w morze, a 21 października podniesiono na nim algierską banderę. Podróż do ojczyzny żaglowiec rozpoczął 17 listopada o godzinie 15:31.

El Mellah ma 110 m długości, 14,5 m szerokości, a jego powierzchnia ożaglowania to 3 000 m kw. Prędkość fregaty pod żaglami przy wietrze o sile 6 stopni w skali Beauforta wynosi około 17 węzłów. Jej najwyższy stalowy maszt ma 54 metry. Trzeci maszt jest jednocześnie kominem żaglowca. W ten sposób projektanci, czyli biuro projektowe Choreń Design & Consulting, uniknęli uciążliwego odprowadzania spalin poprzez boczne wydechy umieszczone na poziomie pokładu.

Dzięki zastosowaniu sterów strumieniowych z przodu i z tyłu fregaty manewrowanie nią jest łatwe. W przeciwieństwie do stawiania żagli. Przy tej operacji algierscy kadeci muszą polegać na sile własnych mięśni.

„Algierczyk” zabiera na pokład 222 członków załogi, w tym 120 kadetów Akademii Marynarki Wojennej z Tamenfoust w Algierii, wśród których znajdzie się 40 kobiet.

Okręt szkolny dołączy do floty algierskiej marynarki wojennej, w celu wzmocnienia systemu szkolenia i praktyk załóg.

Oferta szkoleniowa dla Algierczyków opracowana została pod kierunkiem byłego komendanta Daru Młodzieży i prorektora ds. morskich Akademii Morskiej w Gdyni kpt. ż.w. Henryka Śniegockiego. Specjalne szkolenie przeszło około 80 algierskich praktykantów – oficerów, podoficerów i marynarzy. Polegało ono na dwumiesięcznym szkoleniu teoretycznym, dwumiesięcznym szkoleniu na Darze Młodzieży, a następnie dwumiesięcznym szkoleniu już na algierskiej fregacie.

El-Mellah to kolejny żaglowiec Zygmunta Chorenia, jednego z najwybitniejszych konstruktorów żaglowców na świecie. Na swoim koncie ma on kilkadziesiąt jednostek napędzanych wiatrem. Wśród nich m.in. takie jak: Aleksander von Hunboldt, Fryderyk Chopin, Royal Clipper, Mir, Dar Młodzieży i Flying Clipper.

Fregata El Mellah, oprócz doskonalenia rzemiosła morskiego i nawigacyjnego, będzie pełniła także funkcje reprezentacyjne oraz uczestniczyła w międzynarodowych zawodach i regatach.

El-Mellah, czyli po arabsku „żeglarz”, dołączy do najszybszych i największych żaglowców szkolnych świata.

El-Mellah w liczbach
Długość - 110 m
Szerokość - 14,5 m
Wysokość boczna - 8,6 m
Ożaglowanie - 3 000 m²
Prędkość pod żaglami - 17 węzłów
Załoga - 222 osoby, w tym 120 kadetów i kadetek

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.