pc
Nowoczesny hybrydowy prom z Polski nominowany do nagrody „Ship of the Year” w plebiscycie Marine Propulsion Awards. ELEKTRA zaprojektowana przez biuro projektowe StoGda i zbudowana w stoczni CRIST w Gdyni rywalizuje m.in. z jednostką Shella Cardissa – największym na świecie metanowcem. Głosowanie trwa do 19 marca.
Prom ELEKTRA ma 96 m długości oraz 15 m szerokości. Zabiera na pokład 72 pasażerów i 90 samochodów. Nowoczesną jednostkę obsługuje zaledwie 3-osobowa załoga.
Nowością jest zastosowanie hybrydowego napędu dieslowo-elektrycznego. ELEKRA została wyposażona w 3 silniki główne diesla, 2 pędniki azymutalne oraz zestaw akumulatorów. Są one przystosowane do niesprzyjających warunków klimatycznych – układ oparty na komponentach Siemensa o żywotności m.in. 10 lat ma podołać północnym niskim temperaturom oraz dużym opadom śniegu.
Baterie promu są ładowane podczas wyładunku i załadunku. Wystarczy na to zaledwie 7 minut. Docelowo jednostka jest zasilana energią z baterii, a jeśli zajdzie taka potrzeba – silnikiem diesla.
ELEKTRA została zbudowana dla armatora Finferries. Pływa pomiędzy Nauvo a Parainen w Finlandii.
Nagrody w plebiscycie Marine Propulsion Awards przyznawane są za innowacje w sektorze morskim. Na prom ELEKTRA można głosować tutaj.
ELEKTRA w liczbach
Długość: 96,35 m
Szerokość: 15,2 m
Wysokość: 5 m
Zanurzenie: 3,5 m
Notacja klasy: DNV +1A1, R3, Car Ferry B, ICE 1B, PET, E0, Battery Power
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody