pc
Już w 2019 r. może wystartować nowe połączenie promowe pomiędzy duńskimi portami Marstal oraz Rudkøbing. Ogłoszono właśnie szczegóły dotyczące finansowania całego projektu. Trasa miałaby być obsługiwana nowym ekologicznym promem przez firmę ÆrøXpressen.
Nowa jednostka, która połączy porty położone na wyspach Ærø oraz Langeland, miałaby przyjąć pierwszych pasażerów już wiosną 2019 r. Zgodnie z planami, do obsługi tej trasy wyznaczony ma zostać zupełnie nowy, hybrydowy prom, który w rejonie portów używałby wyłącznie napędu elektrycznego, przyczyniając się w ten sposób do ograniczenia poziomu emisji. Szacuje się, że 25 procent realizowanych przez niego operacji ma się odbywać zgodnie ze standardem „zero emission”. To oznacza, że w skali roku do atmosfery trafi o ok. 333 ton CO2 mniej niż w przypadku konwencjonalnej jednostki. Zgodnie z prezentowanym dotychczas założeniami, nowy katamaran miałby pomieścić 200 osób oraz 32 pojazdy osobowe.
Ostatnie wydarzenia przybliżyły realizację projektu o kolejny krok. Dwa podmioty, które zaangażowały się w projekt, wniosą ok. 40 milionów koron duńskich. Zgodnie z planem, brakująca suma ma zostać pozyskana przez emisję akcji, które trafią do udziałowców indywidualnych.
„Nadchodzący prom jest kluczowy dla rozwoju Ærø” - wyjaśnił Søren Vestergaard z ÆrøXpressen. Wskazał on, że statystyki dotyczące przewozu pasażerów oraz przewozu pojazdów rosną bardzo szybko, co jest częściowo zasługą wprowadzenia systemu dopłat, które wpłynęły na redukcję cen biletów na wszystkich promach w Danii.
ÆrøXpressen zdobył już odpowiednie pozwolenia wydane przez urzędników z wyspy Ærø oraz Langeland. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prom wróci na wspomnianą trasę po sześciu latach przerwy. Połączenie promowe pomiędzy Marstal a Rudkøbing funkcjonowało do stycznia 2013 r.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody