PMK
Jeden z największych producentów gazu LNG w Rosji, PAO Novatek, utworzył własną spółkę żeglugową o nazwie Maritime Arctic Transport LLC.
Nowa firma powstaje w celu zarządzania i optymalizacji kosztów transportu, budowania zdolności nawigacyjnych w Arktyce oraz zapewnienia scentralizowanego zarządzania flotą arktyczną.
- Długoterminowa strategia rozwoju Novatek zakłada znaczny wzrost produkcji LNG z dużej bazy zasobów węglowodorowych spółki zlokalizowanej na półwyspach jamalskim i Gydan w strefie arktycznej. Ma ona sięgnąć nawet 55 milionów ton rocznie w 2030 roku - powiedział prezes zarządu Novatek, Leonid Mikhelson.
- Dlatego ustanowienie wydajnego modelu żeglugi na Morzu Północnym jest jednym z naszych kluczowych priorytetów dla realizacji naszej długoterminowej strategii. Stworzenie własnej firmy żeglugowej w pełni wspiera ten cel i zoptymalizuje koszty transportu oraz zapewni zrównoważoną, scentralizowaną strukturę zarządzania w celu poprawy konkurencyjności projektów Arktycznych w Novatek – dodał.
Według prognoz Federalnej Agencji Transportu Morskiego i Rzecznego, w tym roku z portu w Murmańsku ma być wysłane 10 mln ton ropy. Pomagać ma w tym tankowiec Umba o nośności 300 tys. ton. Statek już zakotwiczył w Zatoce Kolskiej. Będzie służył jako pływający zbiornik do przetłaczania paliwa z portu na tankowce i z tankowców do portu.
Rosyjskie Ministerstwo Transportu zamierza częściej korzystać z trasy biegnącej wśród szelfu Arktyki do transportu ropy. Do niedawna odbywało się to bez udziału Murmańska. Niedawno powstała tam jednak potrzebna infrastruktura do rafinacji oraz terminal paliw płynnych. Dzięki temu rozwiązany będzie problem Rosji z wykorzystaniem starych statków do przechowywania i transportu ropy.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?