• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nie tylko o terminalu - Gospodarkamorska.pl w Radio Gdańsk

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nie tylko o terminalu - Gospodarkamorska.pl w Radio Gdańsk

Partnerzy portalu

Nie tylko o terminalu - Gospodarkamorska.pl w Radio Gdańsk - GospodarkaMorska.pl

Otwarcie nabrzeża T2 w gdańskim DCT, rozbudowa infrastruktury kolejowej wokół Portu Gdańsk oraz perspektywy morskiej energetyki wiatrowej w Polsce to główne tematy audycji Artura Kiełbasińskiego Ludzie i Pieniądze, w której udział wziął także dziennikarz naszego portalu.

Łatwiejszy dojazd do Portu Gdańsk, sprawniejszy przewóz towarów, a także większe bezpieczeństwo i przepustowości linii zapewnić ma modernizacja linii kolejowej, na która podpisano umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe. Kontrakt o wartości 9 mln zł jest pierwszym krokiem do realizacji inwestycji wartej łącznie 600 mln zł. Początek jej realizacji przewidziany jest na rok 2019.

Inwestycja wpłynie na rozwój transportu kolejowego oraz zwiększy możliwości portu. W połączeniu z zakończoną inwestycją między Pruszczem Gdańskim a wybrzeżem, znacznie wzrosną możliwości transportowe na trasie do i z Gdańska.

- Trzeba patrzeć na organizację systemu kolejowego w całe państwo. Unia Europejska "ładuje" straszne pieniądze w rozwój kolei. Jednak z jednego z ostatnich raportów wynika, że wszystkie inicjatywy nie przynoszą wymiernego skutku. Udział kolei w globalnym transporcie jest mniejszy, droga ciągle wygrywa - komentuje Przemysław Myszka z Baltic Transport Journal.

Modernizacja skupi się na przebudowie około 70 km torów, rozjazdów oraz przejazdów kolejowo-drogowych i elektryfikacji linii. Powstaną nowe obiekty inżynieryjne, rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania – dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych. Projekt inwestycji za 9 milionów złotych opracuje firma BBF z Poznania.

Pojawia się jednak obawa, że nawet mimo dobrze przygotowanego wyjazdu z Gdańska, pociągi mogą "utknąć" gdzieś w środku kraju. Tym bardziej, że obecnie średnia prędkość pociągu towarowego w Polsce wynosi 24 km/h.

- Jeśli infrastruktura kolejowa w całym kraju się nie poprawi, to stracimy potencjał, który generuje między innymi terminal DCT. Wyładowywane tam kontenery nie trafią na ciężarówki, ale do innych, konkurencyjnych portów, z których będzie można dogodnie skorzystać z taniego transportu kolejowego - stwierdza Marek Nowak z portalu GospodarkaMorska.pl

Przebudowa linii 226 między Pruszczem Gdańskim a Portem Gdańsk, w tym budowa nowego mostu na martwej Wiśle już sześciokrotnie zwiększyła możliwości przewozowe. W pierwszym półroczu 2016 r. waga ładunków przewiezionych do portu koleją wzrosła, w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 roku, o 34 proc. Liczba wagonów kolejowych wzrosła o 29 proc.

Do 2020 roku PLK zamierzają zrealizować program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Będzie również modernizowana trasa z Bydgoszczy do Trójmiasta. Jak podaje zarządca infrastruktury, nowe inwestycje o przewidywanej wartości ok. 4 mld zł zwiększą przepustowość linii, skrócą czas przewozu ładunków i zwiększą konkurencyjność przewozów towarowych.

Warto wspomnieć, że w Grupie Lotos jest bardzo nowoczesna spółka Lotos Kolej. Tam na co dzień też trzeba mierzyć się z jakością infrastruktury.

- Lotos Kolej się prężnie rozwija, inwestuje w tabor i własny sprzęt. Jest jednym z bardziej znaczących przewoźników masy towarowej. Pracownicy radzą tam sobie ze specyficznym transportem, bo mowa tu o produktach paliwowych i chemicznych. W dalszym ciągu pozyskiwany jest nowy wolumen towarowy, są też nowi klienci - zapewnia wiceprezes Lotos Petrobaltic Grzegorz Strzelczyk.

bulk_cargo_port_szczecin
Źródło:
radiogdansk.pl

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.