• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

NCBR i PKP CARGO wspólnie zainwestują 30 mln zł w nowe technologie dla transportu kolejowego

19.08.2015 06:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski NCBR i PKP CARGO wspólnie zainwestują 30 mln zł w nowe technologie dla transportu kolejowego

Partnerzy portalu

NCBR i PKP CARGO wspólnie zainwestują 30 mln zł w nowe technologie dla transportu kolejowego - GospodarkaMorska.pl

Innowacje, nowoczesne rozwiązania logistyczne, optymalizacja przewozów oraz poprawa bezpieczeństwa – to główne cele nowej inicjatywy NBCR i PKP CARGO. Na realizację najlepszych projektów badawczo – rozwojowych partnerzy wyłożą po 15 mln zł.

Porozumienie o współpracy zostało podpisane we wtorek, 18 sierpnia przez prof. Krzysztofa Kurzydłowskiego, dyrektora NCBR oraz Adama Purwina, prezesa zarządu PKP CARGO i Wojciecha Derdę członka zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.

–  Rozwój firmy w oparciu o nowe technologie to najlepszy sposób na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej, a osiąganie postępu technologicznego w logistyce ma szczególne znaczenie. PKP CARGO S.A. zwiększając swoje zaangażowanie w działalność badawczo – rozwojową i wdrażając innowacyjne rozwiązania będzie mogła skuteczniej rywalizować na międzynarodowych rynkach – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Badania i Rozwój (B+R) to ważny element strategii rozwoju największego w Polsce i drugiego w Unii Europejskiej przewoźnika towarowego, a współpraca PKP CARGO z NCBR to jedna z największych tego typu inwestycji w Grupie PKP.

– Dla dużego europejskiego gracza, takiego jak PKP CARGO, innowacje są koniecznym warunkiem rozwoju. Chcemy systematycznie podnosić naszą efektywność operacyjną i obniżać koszty. Dobrymi przykładami poszukiwanych przez nas rozwiązań są wprowadzane już w PKP CARGO nowoczesne systemy informatyczne, wspierające sprzedaż oraz obsługę naszych klientów, ale także drony wykorzystywane do ochrony naszych pociągów – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO.
– Zlecając i finansując badania w interesujących nas obszarach oczekujemy rezultatów, które udoskonalą i wzmocnią nasz biznes – dodaje Adam Purwin.

Wspólna inicjatywa NCBR i PKP CARGO opiera się na modelu otwartej innowacji, co oznacza, że w konkursie propozycje projektów odpowiadających na potrzeby PKP CARGO zgłaszać będą jednostki naukowe, uczelnie oraz firmy z branży transportowej. Największy polski przewoźnik chce w szczególności rozwinąć narzędzia informatyczne i systemy do optymalizacji procesów logistycznych i operacyjnych (m.in. zarządzanie taborem i terminalami), które oprócz zmniejszenia kosztów operacyjnych umożliwią optymalne wykorzystanie posiadanych przez spółkę zasobów.

– PKP CARGO posiada ponad dwa tysiące lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów towarowych. W codzienną pracę angażujemy kilkanaście tysięcy osób. Przy tak dużej skali działalności każde rozwiązanie optymalizujące zarządzanie zasobami jest na wagę złota – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych. – Dla przykładu: zaledwie kilkuprocentowe zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oznacza dla nas wielomilionowe oszczędności. Dlatego jesteśmy przekonani, że nasze inwestycje w B+R mogą w krótkim czasie zwrócić się z nawiązką – dodaje Wojciech Derda.

Współpraca z NCBR ma też pomóc w pozyskaniu innowacyjnych technologii dla projektowania i budowy nowoczesnego taboru, które wsparłyby planowaną od 2016 roku samodzielną produkcją wagonów towarowych przez PKP CARGO. Spółka chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo swoich pociągów, towarów i terminali.

Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony w I kwartale 2016 r.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.