PMK
Niemiecki Nauticor potwierdził 11 listopada, że największa bunkierka LNG, o pojemności 7,5 tys. m.3, rozpoczęła pracę na Bałtyku.
Statek o nazwie Kairos został wyczarterowany przez Blue LNG, spółkę joint venture Nauticora i litweskiego dostawcy infrastruktury energetycznej – KN. Bezpośrednim armatorem jednostki jest Babcock Schulte Energy (BSE). Budowa bunkierki miała miejsce w Hyundai Mipo Dockyard i trwała zaledwie 9 miesięcy.
Oprócz swojej wielkości, statek wyróżnia się również konstrukcją bez balastu i zainstalowanym zbiornikiem CNG, w którym gromadzone są odzyskane opary z procesu bunkrowania. Na jednostce zainstalowano także odbojnice pneumatyczne umożliwiające łatwe i szybkie wydanie oraz umieszczenie na wodzie zaopatrywanego w paliwo LNG statku.
Będzie to też pierwszy na świecie statek do tankowania LNG nieużywający balastu. Koncepcja bez balastu oznacza, że statek nie musi instalować systemu uzdatniania wody balastowej zgodnie z wymaganiami konwencji IMO o wodach balastowych.
- Wpłynięcie Kairos na Morze Bałtyckie stanowi kamień milowy dla LNG jako paliwa dla statków - powiedział Mahinde Abeynaike, dyrektor generalny Nauticor. - Od tego momentu, dostawy LNG jako paliwa żeglugowego na Morzu Bałtyckim są zabezpieczone i to na wielką skalę. Chciałbym wyrazić mój szacunek naszemu zespołowi i naszym partnerom - to wspaniałe osiągnięcie, aby dostarczyć tak złożony i pierwszy w swoim rodzaju statek na czas – dodał.
Nowy statek zapewni także sprawną usługę przeładunku LNG w porcie w litewskiej Kłajpedzie i stworzy pełny łańcuch logistyczny LNG w regionie Morza Bałtyckiego dla swoich klientów.
Dane techniczne LNG Kairos:
długość - 117,07 m
szerokość - 20,05 m
zanurzenie - 5,212 m
wysokość boczna - 10,30 m
nośność - 4376 t
wyporność - 9026 t
tonaż pojemnościowy brutto - 8070
pojemność ładunkowa - 7521 m3
moc napędu - MCR 1665 kW (2264 KM)
prędkość eksploatacyjna - 12,50 węzłów
załoga - 14 osób
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych