pc
130 tys. ton ropy z Nigerii dla PKN ORLEN dopłynęło do Gdańska. Tankowiec New Vision z surowcem wysokiej jakości typu Bonny Light zawinął do Naftoportu w poniedziałek. To kolejny etap dywersyfikacji dostaw realizowany przez spółkę.
– Decyzja o zakupie wysokojakościowej ropy z Afryki Zachodniej to odpowiedź na wyzwania rynku i obecną sytuację międzynarodową. Nieustannie szukamy nowych kierunków, poszerzając liczbę zarówno dostawców, jak i gatunków ropy przerabianych w rafineriach Grupy ORLEN. Jeśli surowiec z Afryki Zachodniej okaże się efektywny w przerobie, to niewykluczone zwiększenie naszego zainteresowania tym kierunkiem – powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN ORLEN.
Dodał, że proces dywersyfikacji ropy jest wielostopniowy i nie jest to zadanie do zrealizowania w jeden miesiąc. „Poszukując nowych źródeł dostaw, uwzględniamy rachunek ekonomiczny. Liczy się konkurencyjna cena surowca, jakość i bezpieczeństwo dostaw” – powiedział Obajtek.
Nigeryjska ropa typu Bonny Light ma uzupełnić realizowane przez PKN ORLEN dostawy spot, które obecnie pokrywają 50% zapotrzebowania koncernu. W ramach realizowanej dywersyfikacji dostaw, ok. 30% ropy przerabianej w Grupie ORLEN pochodzi z kierunków alternatywnych. Koncern wzmacnia m.in. zakupy z Zatoki Perskiej poprzez np. długoterminowe relacje z Saudi Aramco. W kwietniu tego roku firmy podpisały aneks do umowy, który zwiększył dostarczany wolumen ropy saudyjskiej o 50%, do 300 tys. ton surowca miesięcznie.
Rafinerie z GK ORLEN przerabiały już m.in. surowiec z Iranu, Iraku, Azerbejdżanu, Kazachstanu i Norwegii. PKN ORLEN dysponuje również obowiązującymi umowami terminowymi z producentami ze Wschodu i Zatoki Perskiej, które zabezpieczają dostawy do rafinerii w Polsce, Czechach i na Litwie.
Jak podała spółka, PKN ORLEN pozytywnie ocenia potencjał dostaw z Zatoki Perskiej i pozostaje otwarty na współpracę z producentami z tego regionu w niedalekiej przyszłości.
Według danych Agencji Rynku Energii, konsumpcja oleju napędowego w latach 2015-2018 wzrośnie o ok. 43%, przy wzroście PKB o ok. 13% w tym samym okresie. Pomijając efekt wzrostu gospodarczego, PKN ORLEN szacuje, że dzięki skutecznej walce z szarą strefą legalny rynek ON powiększył się o ok. 30% w tych latach.
Tankowiec New Vision ma 276 m długości, 48 m szerokości i 157 500 t nośności. Został zbudowany w 2017 r., pływa pod banderą Wysp Marshalla.
Grupa PKN ORLEN zarządza sześcioma rafineriami zlokalizowanymi z Polsce, Czechach i na Litwie. Prowadzi także działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. W ubiegłym roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 95,36 mld zł. Od 1999 r. spółka jest notowana na GPW.
Naftoport wykonuje przeładunki ropy naftowej i produktów naftowych w Porcie Gdańsk. Spółka stanowi istotny element logistyki dostaw ropy dla polskich i niemieckich rafinerii oraz jej tranzytu, a także lądowo-morskiego przeładunku produktów naftowych. W pierwszym półroczu tego roku przeładunki w Naftoporcie osiągnęły wielkość 8 mln t, z czego 6,5 mln t to przeładunki ropy naftowej.
Tak w gdańskim #Naftoport wyglądał dziś wyładunek 130 tys. ton #ropa pochodzącej z Nigerii, która trafi do naszego płockiego zakładu pic.twitter.com/Cr05tL5Z2m
— ORLEN (@PKN_ORLEN) 15 października 2018
Czarter na podróż – okres ładowania w formule „sztywnej” [Część 1]
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Zanieczyszczone paliwo przyczyną problemów Dali w Baltimore?
Konferencja dt. bezpieczeństwa powodziowego w dorzeczu Wisły z udziałem ministra infrastruktury
Niemal pół miliarda dolarów na modernizację sił morskich Peru przy współudziale stoczni z Korei Południowej
Wyprawa Save The Baltic Sea na przystanku w Darłowie