• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nadchodzi przełom w żegludze? Historyczny rejs trasą północną

ew

24.09.2018 11:43 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nadchodzi przełom w żegludze? Historyczny rejs trasą północną

Partnerzy portalu

Nadchodzi przełom w żegludze? Historyczny rejs trasą północną - GospodarkaMorska.pl

Do historii żeglugi wpisał się właśnie duński kontenerowiec Maersk Venta. Jednostka o ładowności 3 600 TEU jest pierwszą, która niemalże samodzielnie pokonała drogę z Azji do Europy, przez Arktykę. Statkowi pomagał tylko raz rosyjski lodołamacz.

Eksperci zastanawiają się, czy możemy już mówić o przełomie. Maersk Venta nie jest bowiem jednostką specjalnie przystosowaną do żeglugi przez Arktykę. Jak pisali w oficjalnym oświadczeniu przestawiciele firmy Maersk: "Chcemy poznać tę trasę i zebrać dane. To będzie test".

Teraz wiadomo już, że test wypadł nadzwyczaj pomyślnie. Jednostka rozpoczęła swój rejs we Władywostoku, miejscem docelowym jest Petersburg. W tym momencie, Maersk Venta znajduje się około 130 mil morskich na zachód od brzegów Norwegii.

200-metrowy statek ma na pokładzie kontenery z koreańską elektroniką i rosyjskimi mrożonymi rybami. 26-osobowa załoga przeszła wcześniej specjalne szkolenie, które miało jej ułatwić pracę w trudnych warunkach. Obserwatorzy podkreślają, że do tej pory rejs przebiega bardzo spokojnie a statkowi tylko raz pomagał rosyjski lodołamacz.

Maersk podkreślił, że obecnie nie planuje uruchomienia stałych rejsów Północną Drogą Morską, która obecnie jest dostępna dla żeglugi zaledwie przez kilka miesięcy w roku. Dodał, że w tym celu firma musiałaby zainwestować w więcej statków przystosowanych do żeglugi arktycznej.

Warto podkreślić, że Północna Droga Morska jest około 2 tygodnie krótsza niż rejsy przez Morze Środziemne. Łączy ona Chiny z Atlantykiem, biegnąc wzdłuż północnych brzegów Eurazji, m.in. przez: Morze Barentsa, Morze Karskie, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Morze Wschodniosyberyjskie, Cieśninę De Longa, Morze Czukockie i Cieśninę Beringa. Rejsy statków tą drogą stają się coraz popularniejsze, głównie ze względu na topnienie lodowców wskutek globalnego ocieplenia. Przewiduje się, że w przyszłości znacząca część ruchu towarowego może być kierowana tą trasą.

Wyraźny impuls do szerszego użytkowania tej trasy mogą dać Rosjanie. Przebiega ona bowiem wzdłuż północnych brzegów Rosji. Istotnym elementem układanki wydaje się być flota lodołamaczy, które mogłyby interweniować w razie potrzeby. O powiększaniu rosyjskiej floty lodołamaczy pisaliśmy TUTAJ

Jak powiedział Malte Humpert, analityk z American Artic Institute: "Wydaje się, że Rosja będzie chciała zwiększenia ruchu tą trasą. Z jednej strony to potencjalne zyski, z drugiej to kwestia prestiżu".

Oczywiście, potencjalna żegluga drogą północną, budzi wyraźny sprzeciw ekologów. Przypominają oni o możliwych skażeniach ropą w przypadku uszkodzenia jednostek przez lód. Ta z kolei, praktycznie nie ulega absorpcji w zimnej wodzie a jej usuwanie jest bardzo problematyczne. 

 

 

 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.