PMK
Terminal LNG w Świnoujściu powinien stale rozbudowywać swoją ofertę. Niedługo bowiem podobne obiekty powstaną w kilku miejscach wokół Morza Bałtyckiego.
Swój projekt będzie m.in. kontyunować estońska firma energetyczna Alexela, nawet mimo nieprzyznania środków z Unii Europejskiej. Estończycy nie otrzymali 344 mln euro z powodu istniejącego już pływającego terminalu LNG w Kłajpedzie.
Alexela nie zamierza jednak rezygnować i planuje wybudować terminal o pojemności 160 tys. m3 z możliwością rozbudowy do 320 tys. m3. Ponadto firma planuje rozszerzyć usługi przeładunkowe na mniejsze pojazdy ciężarowe oraz pojazdy kolejowe.
Nie próżnują też w Finalndii. Komisja Europejska dofinansuje fiński plan budowy małego terminala LNG w Haminie. Na ten cel Unia da 28 mld euro.
Hamina to część planu Finlandii na stworzenie sieci małych terminali LNG, które pełniłyby funkcję stacji paliw dla statków i dodatkowego źródła gazu dla skandynawskiego kraju. Obiekt ma także wpisać się w transeuropejską sieć transportową TEN-T.Hamina pomieści 30 tys. metrów sz eściennych gazu. Unijna dotacja pokryje 30 proc. całego kosztu inwestycji. Resztę kwoty pokryje deweloper i późniejszy operator terminalu.
To już drugie dofinansowanie na obiekt LNG wywalczone przez Finlandię. Podobny projekt otrzymał pieniądze we wrześniu zeszłego roku. Ten terminal będzie ulokowany w Pori, a jego budowa ma skończyć się na jesieni tego roku.
Te wszystkie projekty to małe terminale, niemogące się równać z polskim. Jednak sama ich liczba będzie stanowić konkurencję dla świnoujskiego gazoportu. Dodatkowo, rosyjski Gazprom i holendersko-duński Shell planują budowę terminalu dużej skali Baltic LNG. Obiekt może słać gaz skroplony, także w ramach usług bunkierki i przeładunku, do klientów na Morzu Bałtyckim. Tymczasem rosyjski Novatek pozyskał dofinansowanie na terminal eksportowy Jamał LNG.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju