• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Montaż instalacji do uzdatniania wód balastowych w PŻM

jk

30.06.2017 08:26 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Montaż instalacji do uzdatniania wód balastowych w PŻM

Partnerzy portalu

Montaż instalacji do uzdatniania wód balastowych w PŻM - GospodarkaMorska.pl

Pierwsze osiem instalacji do uzdatniania wód balastowych trafi na statki Polskiej Żeglugi Morskiej – poinformowało Radio Szczecin. Koszt zakupu urządzenia i montażu zależy od wielkości statku - od kilkuset tysięcy dolarów do nawet miliona.

Jak tłumaczył w w radio Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej, urządzenia mają zabijać małe organizmy, które znajdują się wodach balastowych. Wymaga tego konwencja Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która wchodzi w życie pod koniec tego roku.

- Systemy uzdatniania wód balastowych są montowane na statkach po to, żeby wody wpuszczane do zbiorników balastowych w jednym porcie, a wypuszczane gdzieś na drugim końcu świata, mogły unieszkodliwiać wszystkie organizmy morskie w niej się znajdujące. Ponieważ Międzynarodowa Organizacja Morska uznała, że przenoszenie takich wód balastowych z organizmami może być szkodliwe dla lokalnego środowiska – powiedział w Radio Szczecin Krzysztof Gogol.

Karpaty, Sudety, Beskidy i Tatry – to pierwsze jednostki wchodzące w skład floty PŻM, na które trafią instalacje do uzdatniania wód balastowych. Podobne urządzenia będą montowane na masowcach "Polesie", "Pomorze", "Kaszuby" i "Roztocze".

Armatorzy mają na zainstalowanie systemów na statkach pięć lat. Środki finansowe na montaż instalacji musi wygospodarować sam armator. Urządzenia będą montowane w stoczniach, gdzie będą przeprowadzane remonty klasowe. W przypadku PŻM będą to w większości polskie stocznie remontowe.

Przemysł żeglugowy odpowiada rocznie za transfer ponad dziesięciu miliardów ton wód balastowych. Wraz z wejściem w życie konwencji, którą specjaliści branży morskiej postrzegają za konwencję istotną dla zachowania istniejących ekosystemów morskich, zmniejszy się  ilość szkodliwych morskich zwierząt wodnych i roślin, wirusów, bakterii, itp. wprowadzanych do środowiska lokalnego.

Konwencja nakłada na wszystkie statki obowiązek zastosowania planów zarządzania wodą balastową. Wdrożenie postanowień konwencji skutkuje potrzebą podjęcia działań również przez stocznie, porty, urzędy morskie, przemysł pracujący na rzecz okrętownictwa.  

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.