PMK
Maersk Line wysłał na żyletki 8 kontenerowców klasy panamax. Połowa z nich zostanie rozebrana w hinduskich stoczniach w Alang.
Od czasu ukończenia rozbudowy Kanału Panamskiego, która pozwoliła przeprawiać się przez niego jednostkom większym niż panamaxy, te statki straciły na znaczeniu. Nie dziwi więc, że Maersk chce pozbyć się 8 z nich.
Cztery z nich trafią do cieszących się złą sławą stoczni w Indiach, reszta zostanie rozebrana w stoczni złomującej Jiangyin Xiagang Changjiang Ship Recycling w Chinach.
W nadchodzących latach Maersk zamierza zwiększyć złomowanie swoich staktów, gdyż większość z nich jest już dla nich nieopłacalna. Dokładna liczba będzie zależeć od warunków na rynku.
Maersk nie widzi też problemu w złomowaniu swoich jednostek w hinduskim Alang, mimo że te obiekty słyną ze słabych warunków bhp, które nierzadko kończą się tragedią.
- Nawiązaliśmy współpracę ze stocznią Shree Ram, wiedząc, że ich standardy odbiegają od tych np. w Europie. Dlatego my chcemy im pomóc w ich poprawie. A odwracając się od nich tego nie osiągniemy – powiedział rzecznik Maerska, Simon Mehl Augustesen.
Podobne zdanie mają inni europejscy armatorzy. Według nich stocznia w Alang znajduje się w punkcie zwrotnym w swoim rozwoju i należy ją wspierać zamówieniami, by zachęcać do dalszego poprawiania standardów. Ogółem 70 proc. światowej floty trafia do południowoazjatyckich stoczni.
- Alang i pozostałe miejsca w Azji od lat są krytykowane za słabe standardy złomowanie, zresztą bardzo słusznie. Ale nie można nie zauważyć, że od jakiegoś czasu widać rozwój w tych miejscach. Powinniśmy ten fakt celebrować zamiast podważać ich starania - przekonuje Niels Smedegaard, prezes European Community Shipowners' Associations ('ECSA) - związku europejskich armatorów. - W cześci stoczni wciąż panują słabe standardy, ale są też inne, które zbliżają w kierunku światowych standardów - przekonuje.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni