ew
Lotos Asfalt oraz PGNiG Obrót Detaliczny będą wspólnie oferowały usługę bunkrowania statków paliwem LNG pochodzącym z Terminala Gazowego w Świnoujściu - poinformowała Grupa Lotos w komunikacie prasowym. Porozumienie pozwoli na szersze komercyjne wykorzystanie gazoportu w Świnoujściu. Dziś, w Hotelu Sheraton w Gdańsku, podczas konferencji poświęconej przyszłości LNG jako paliwa żeglugowego na Bałtyku, zostało podpisane porozumienie o współpracy.
"Terminal LNG daje nam bardzo szerokie możliwości wykorzystania konkurencyjnego cenowo gazu ziemnego, importowanego z różnych źródeł. Jesteśmy przekonani, że popularność tego ekologicznego paliwa w kolejnych latach będzie rosła. Bunkrowanie statków gazem LNG to nie tylko ekologia, ale także biznes o optymistycznych perspektywach rozwoju dla obu spółek" – powiedział wiceprezes PGNiG Maciej Woźniak, cytowany w komunikacie Lotosu.
Jak stwierdził podczas konferencji Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu PGNiG SA.:"Jesteśmy dumni, że możemy bunkrować to paliwo tutaj, w Gdańsku. To paliwo najwyższej jakości. Przewyższa wszystko, co do tej pory było dostępne na polskim rynku. Mam nadzieję, że tym paliwem zrewolucjonizujemy transport na Bałtyku, być może w przyszłości transport na polskich rzekach i transport kołowy. Grupa PGNIG ma ambicje stać się liderem rynku paliw czystych ekologicznie, a nie pochodzących koniecznie od ropy naftowej. Te paliwa traktujemy jako pomost w kierunku w pełni czystego transportu w przyszłości"
Woźniak zaznaczył także, że jest to pierwsza umowa, która w sposób kompleksowy i na czas nieokreślony reguluje kwestie współpracy przy bunkrowaniu statków pomiędzy Grupami Lotos i PGNiG. PGNIG dostarcza paliwo z terminala LNG w Świnoujściu do stacji bunkrującej w Gdańsku. Wyraził nadzieję, że z oferty spółek „skorzystają też pozostałe polskie porty".
Uczestnicząca w podpisaniu umowy Katarzyna Krzywda z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powiedziała, że „porozumienie wpisuje się w działania resortu gospodarki morskiej, które mają na celu zapewnienie zrównoważonego rozwoju portów, stoczni, armatorów i wszystkich kooperantów”. W jej ocenie, „umowa jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku żeglugowego, który właśnie w ten sposób zareagował na coraz bardziej surowe normy w zakresie ochrony środowiska morskiego”. Zaznaczyła, że na Bałtyku obowiązują szczególnie rygorystyczne normy.
Krzywda zauważyła, że działania w celu redukcji emisji CO2 i gazów cieplarnianych spowodują, że dostępność paliwa żeglugowego, tego „czystego, niebieskiego” w polskich portach morskich będzie bardzo ważnym czynnikiem umożliwiającym rozwój tych portów i wzrost przeładunków. Podkreśliła, że „przedsięwzięcie (…) wyeliminuje wąskie gardło, o którym coraz częściej się mówi, czyli brak właściwych miejsc do bunkrowania LNG w portach na Bałtyku”.
Wiceprezes Grupy Lotos, Jarosław Kawula ocenił, że „jesteśmy w przededniu dużych zmian, które czekają sektor morski, jeśli chodzi o jakość paliw”. „Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom tych najbardziej innowacyjnych, odważnych podmiotów na rynku stosujących paliwo jakości LNG” – tłumaczył. Zauważył, że „sektor morski w zakresie zastosowania LNG do transportu jest pionierem”.
Powiedział, że Lotos w swojej strategii przewiduje, że paliwa alternatywne będą stosowane szerzej również w innych dziedzinach transportu.
Podpisanie umowy jest zwieńczeniem ponadrocznej współpracy, w ramach której na terenie Stoczni Remontowej w Gdańsku dokonano już 34 bunkrowań paliwem LNG.
"Lotos angażuje się w coraz większą liczbę projektów z zakresu paliw alternatywnych. Znamy polski rynek paliw, także ten dla żeglugi, dlatego współpraca z PGNiG w sprawie handlu LNG wpisuje się w strategię rozwoju naszej grupy kapitałowej. LOTOS dąży do uzyskania pozycji lidera we wdrażaniu paliw alternatywnych nowej generacji, do których zalicza się m.in. CNG i LNG" – powiedział Mateusz Bonca, pełniący obowiązki prezesa Grupy Lotos.
Kluczowym elementem dalszego wzrostu popularności LNG jest rozwój infrastruktury bunkrowania. Zgodnie z dyrektywą dla paliw alternatywnych – najpóźniej do 2025 r. powinna powstać sieć bazowa punktów bunkrowania LNG w portach morskich. W przypadku Polski mają to być: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście.
LNG jest obecnie jednym z najczystszych paliw używanych w żegludze. jest to związane między innymi z pozytywnymi właściwościami gazu ziemnego, który w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, nie pozostawiając osadów na wodzie. To bezpieczne i zarazem ekologiczne paliwo. W nadchodzących latach, paliwo LNG będzie zyskiwać na popularności między innymi ze względu na przyjęcie tzw. "Dyrektywy siarkowej", nakładającej na armatorów, których jednostki poruszają sie w obszarze SECA (Sulphur Emission Control Areas), m.in. po Bałtyku i Morzu Północnym, obowiązek wykorzystywania paliw o zawartości siarki nie przekraczającej 0,1%. Jednym ze sposobów sprostania tym wymogom jest dobór jednostek o napędzie LNG, w miejsce konwencjonalnych paliw ropopochodnych.
Potrzeby zapewnienia dostępności usługi bunkrowania w tych lokalizacjach zawarto w „Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktur paliw alternatywnych” opracowanych przez Ministerstwo Energii.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych