• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Lodołamacze gotowe na zimę do pracy na wiślanym Zbiorniku Włocławskim

pc

02.12.2017 13:28 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Lodołamacze gotowe na zimę do pracy na wiślanym Zbiorniku Włocławskim

Partnerzy portalu

Lodołamacze gotowe na zimę do pracy na wiślanym Zbiorniku Włocławskim - GospodarkaMorska.pl

Sześć lodołamaczy, które stacjonują przy tamie we Włocławku (Kujawsko-pomorskie) będzie zabezpieczać tej zimy Zbiornik Włocławski na Wiśle, największy sztuczny akwen w Polsce, w przypadku, gdyby zamarzająca rzeka utrudniała spływanie wody, śryżu lub kry lodowej.

Będące w rezerwie lodołamacze, które znajdują się w porcie przy włocławskim stopniu wodnym, będą w razie potrzeby wyruszać do pracy przez cały sezon zimowy, trwający do 15 marca 2018 r. – poinformowała w piątek PAP rzeczniczka Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Warszawie Urszula Tomoń.

Zbiornik Włocławski, który rozciąga się na Wiśle od Płocka (Mazowieckie) do Włocławka, ma długość 58 km i szerokość od 1,2 do 2 km. Powstał pod koniec lat 60. XX wieku w związku z budową włocławskiej tamy i elektrowni.

„Lodołamanie ma na celu poprawę warunków spływu kry i lodu w okresie zimowym z Wisły powyżej zbiornika, a także przeciwdziałanie tworzeniu się na nim zatorów lodowych” – przypomniała rzeczniczka RZGW.

Dodała, iż stacjonujące we Włocławku lodołamacze to dwie jednostki o mocy 600 i 1000 KM, przeznaczone do zabezpieczenia ciągłości spływu lodu w rejonie stopnia wodnego oraz cztery jednostki o mocy 1000 KM, których zadaniem jest czołowe kruszenie lodu płynąc w górę rzeki.

„Ich praca polega na wycięciu w pokrywie lodowej zbiornika rynny spływowej, sprowadzeniu kry w pobliże zapory i po jej pokruszeniu bezpieczny zrzut przez stopień” – wyjaśniła Tomoń.

Rzeczniczka RZGW podkreśliła, iż do końca 2019 r. mają powstać dwa nowoczesne lodołamacze, czołowy o mocy 1200 KM i liniowy o mocy 800 KM, które trafią na wiślany Zbiornik Włocławski, gdzie zastąpią, wysłużone, 30-letnie jednostki. „Lodołamacze te będą dodatkowo wyposażone w sondę wielowiązkową, która pozwoli monitorować dno zbiornika. Ta precyzyjna ocena stanu zbiornika pozwoli na lepsze prowadzenie prac utrzymaniowych” – wyjaśniła.

Tomoń zapowiedziała, że nowe lodołamacze będą posiadały panele fotoelektryczne, co wpłynie na zmniejszenie zużycia prądu, głównie podczas ich postoju. Wyposażone będą w oświetlenie ledowe. Jednostki napędzane będą silnikami spalinowymi, spełniającymi obowiązujące normy środowiskowe. „Lodołamacze będą miały też funkcje holowników” – zaznaczyła.

Jak poinformowała rzeczniczka RZGW, w ramach bieżących działań przeciwpowodziowych, w miejscowości Popłacin pod Płockiem już z końcem października zainstalowano na Wiśle tzw. przegrodę przeciwśryżową, która ma zatrzymywać spływający rzeką w kierunku Zbiornika Włocławskiego śryż lodowy.

RZGW w Warszawie zarządza obszarem o powierzchni 111,4 tys. km kw., co stanowi blisko 1/3 powierzchnię Polski. Obszar ten obejmuje region wodny środkowej Wisły oraz regiony wodne rzek: Jarft, Świeżej, Łyny, Węgorapy i Niemna oraz Wielkie Jeziora Mazurskie. To w sumie 29 rzek o łącznej długości ponad 3 tys. km.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.