Walka o budowę tzw. Drogi Czerwonej i połączenie portu Gdynia z siecią dróg krajowych, przynosi pierwsze efekty. 22 października podpisano list intencyjny w tej sprawie pomiędzy Miastem Gdynia, Zarządem Morskiego Portu Gdynia SA i Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Port będzie miał szansę na dobre skomunikowanie z obwodnicą Trójmiasta, a tym samym z krajową siecią drogową.
Miasto Gdynia, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, znalazło sojusznika w walce o budowę alternatywy dla dojazdu do portu z ominięciem przeciążonej Trasy Kwiatkowskiego, poprzez wybudowanie przedłużenia Obwodowej Trójmiasta (od ulicy Morskiej do węzła z Drogą Czerwoną), dalej wybudowanie odcinka Drogi Czerwonej do węzła z Trasą Kwiatkowskiego, a następnie rozprowadzenie ruchu do poszczególnych części Portu Gdynia. Tym sojusznikiem stał się rząd.
W imieniu ministerstwa list intencyjny podpisała wiceminister Dorota Pyć. Sygnatariuszami tego dokumentu byli także: prezydent miasta Gdyni Wojciech Szczurek oraz Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Janusz Jarosiński. Porozumienie zawiera zobowiązania trzech stron umożliwiające realizację projektu w latach 2016-2022. Dzięki temu porozumieniu wzrastają szanse na pozyskanie na tę inwestycję środków unijnych z poziomu centralnego.
W podpisanym liście intencyjnym Miasto Gdynia zobowiązuje się do opracowania wielobranżowej koncepcji dla dokumentacji projektowej i elementów studium wykonalności - co już de facto się dzieje – i przeprowadzenia analizy środowiskowej, która ma zapewnić wypełnienie wszystkich wymogów środowiskowych przy tej inwestycji. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. deklaruje wszechstronne wsparcie na każdym etapie realizacji projektu.
Dodajmy, że Gdynia zleciła już w sierpniu tego roku wykonanie wielobranżowej koncepcji i studium wykonalności dla tej inwestycji, które ma być gotowe w marcu 2016 roku. Koncepcja budowy tej drogi wraz ze studium wykonalności oraz analizą środowiskową zlecona została w ramach realizacji Projektu NORDA - Północny Biegun Wzrostu, współfinansowanego z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych. Pomysł budowy efektywnego transportowo połączenia Portu Gdynia z Obwodnicą wynikał z faktu, że tzw. stara część Trasy Kwiatkowskiego z uwagi na niskie parametry oraz niezadowalający stan techniczny, mając status drogi powiatowej, nie mogła obsłużyć ruchu tirów z ładunkami zmierzającymi do portu. Konieczne byłoby jej gruntowne zmodernizowanie. To z kolei wiązałoby się z jej wyłączeniem z ruchu i kompletnym paraliżem drogowym, nie wspominając o kosztach.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie