• <
bulk_cargo_port_szczecin

Latem ma być podpisana umowa na budowę S61 Via Baltica Suwałki-Budzisko

pc

25.03.2017 14:19 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Latem ma być podpisana umowa na budowę S61 Via Baltica Suwałki-Budzisko

Partnerzy portalu

Latem ma być podpisana umowa na budowę S61 Via Baltica Suwałki-Budzisko - GospodarkaMorska.pl

Latem GDDKiA w Białymstoku chce podpisać umowę z wykonawcą budowy odcinka S61 Via Baltica od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. Najtańszą ofertę w przetargu – ok. 605 mln zł – złożyło włosko-szwajcarskie konsorcjum z liderem – Impresa Pizzarotti.

W piątek otwarto przetargowe oferty. O kontrakt ubiega się dziewięciu oferentów. Najdroższą ofertę w wysokości 914 mln zł, która jest o 309 mln zł droższa od najtańszej, złożyła włoska firma Astaldi – poinformował PAP rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Rafał Malinowski.

Odcinek Via Baltica od Suwałk do Budziska, wraz z obwodnicą miejscowości Szypliszki, ma mieć 24,2 km. Będzie – podobnie jak cała planowana Via Baltica – drogą ekspresową wykonaną w technologii betonu cementowego. Planowane są dwa tzw. węzły drogowe: Suwałki Północ oraz Szypliszki (wraz z obwodnicą Szypliszek), przewidziane są cztery miejsca obsługi podróżnych. W ramach inwestycji ma być również przebudowana już istniejąca sieć dróg w zakresie dotyczącym kolizji z przyszłą ekspresówką, powstaną również drogi dojazdowe – informowali wcześniej drogowcy.

S61 z Suwałk do Budziska ma powstać do 2020 r. W ciągu dziesięciu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą ma powstać projekt tej inwestycji, wykonawca powinien również uzyskać zezwolenie na realizację tej drogi.

Wszystkie startujące w przetargu firmy zaproponowały najkrótszy możliwy czas realizacji, ok. 2,5 roku.

Cena oraz czas wykonania są dwoma głównymi kryteriami branymi pod uwagę w wyborze wykonawcy.

Jak wcześniej podawała GDDKiA, inwestycja będzie realizowana ze środków UE. Jest umowa na dofinansowanie tego przedsięwzięcia ze środków programu CEF (Connect Europe Facility).

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd do Rygi na Łotwie.

Jeszcze w marcu – jak zapowiedział w ostatnich dniach wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit – ma być ogłoszony przetarg na budowę w ciągu S61 Via Baltica obwodnicy Łomży (z podziałem na dwa zadania).

Trwa budowa obwodnicy Suwałk, która również jest fragmentem Via Baltica.

W kwietniu mają być natomiast otwarte oferty w dwóch ogłoszonych w lutym 2017 r. przetargach na fragmenty Via Baltica na podlaskich odcinkach na północ od Łomży: od węzła Kolno do Szczuczyna (łącznie 34,5 km). Chodzi o zadania: węzeł Kolno-Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski-Szczuczyn (18 km).

Z węzłem Kolno w przyszłości ma się łączyć zarówno obwodnica Łomży, jak i mająca powstać druga nitka już istniejącej obwodnicy Szczuczyna. W marcu GDDKiA podała listę pięciu firm i konsorcjów, które chcą zaprojektować i zbudować drugą nitkę szczuczyńskiej obwodnicy, oraz zaproponowane przez nie przetargowe ceny. Formalnie przetargu jeszcze nie rozstrzygnięto.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.