• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Koszty paliwa przejadają zyski armatorów kontenerowych

PMK

19.06.2018 17:01 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Koszty paliwa przejadają zyski armatorów kontenerowych

Partnerzy portalu

Koszty paliwa przejadają zyski armatorów kontenerowych - GospodarkaMorska.pl

Firma analityczna Drewry mocno obniżyła swoją prognozę zysków dla rynku kontenerowego, z 5 mld dolarów do wyjścia co najwyżej na zero.

W ogłoszonym niedawno raporcie, Drewry zarzuciło armatorom brak kontroli nad sytuacją. Wzrost cen ropy zniweczył jakiekolwiek szanse na zyski w 1 kwartale. Ogólny deficyt wyniósł nawet 1,2 mld dolarów. Co więcej, armator MSC, który rzadko komentuje takie kwestie, przyznał także w niedawnym wywiadzie dla Lloyd's List do straty pieniędzy w 1 kwartale.

- Nie przewidujemy powrotu do pozytywnego wyników w drugim kwartale, ze względu na fakt, że cena paliwa wzrosła jeszcze bardziej od kwietnia, a armatorzy nie mają jak zrekompensować tej straty – czytamy w raporcie Drewry.


Drewry zauważyło, że nie tylko rosnące koszty paliwa uderzają w przewoźników - stawki czarteru dla statków dzierżawionych również rosną. Ceny czarteru panamaxów wzrosły aż o 45 proc. w 1 kwartale, a inne typy kontenerowców również dotknął ten trend, choć w mniejszym zakresie.

Drewry twierdzi, że rentowność przewoźników powinna poprawić się w trzecim kwartale , ale dodał, że za to w obecnym kwartale na duże zyski, jeżeli w ogóle, nie ma co liczyć.

- Wynik na koniec roku będzie w dużej mierze zależał od kierunku, w którym pójdą ceny ropy i od tego, jak skuteczne są linie w egzekwowaniu nowych dopłat. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, nie jest zaskakujące, że przewoźnicy rozważają sposoby zmniejszenia obciążeń kosztowych, w tym dalsze używanie slow-steamingu – czytamy w raporcie.

Slow steaming to koncepcja zakładająca, że statek porusza się z niższą od maksymalnej prędkością, co podyktowane jest względami ekonomicznymi – statek zużywa wówczas mniej paliwa. To rozwiązanie pozwalało dotąd zaoszczędzić od 3 do 7 proc. paliwa w trakcie eksploatacji siłowni pod mniejszym obciążeniem.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.