PMK
Firma analityczna Drewry mocno obniżyła swoją prognozę zysków dla rynku kontenerowego, z 5 mld dolarów do wyjścia co najwyżej na zero.
W ogłoszonym niedawno raporcie, Drewry zarzuciło armatorom brak kontroli nad sytuacją. Wzrost cen ropy zniweczył jakiekolwiek szanse na zyski w 1 kwartale. Ogólny deficyt wyniósł nawet 1,2 mld dolarów. Co więcej, armator MSC, który rzadko komentuje takie kwestie, przyznał także w niedawnym wywiadzie dla Lloyd's List do straty pieniędzy w 1 kwartale.
- Nie przewidujemy powrotu do pozytywnego wyników w drugim kwartale, ze względu na fakt, że cena paliwa wzrosła jeszcze bardziej od kwietnia, a armatorzy nie mają jak zrekompensować tej straty – czytamy w raporcie Drewry.
Drewry zauważyło, że nie tylko rosnące koszty paliwa uderzają w przewoźników - stawki czarteru dla statków dzierżawionych również rosną. Ceny czarteru panamaxów wzrosły aż o 45 proc. w 1 kwartale, a inne typy kontenerowców również dotknął ten trend, choć w mniejszym zakresie.
Drewry twierdzi, że rentowność przewoźników powinna poprawić się w trzecim kwartale , ale dodał, że za to w obecnym kwartale na duże zyski, jeżeli w ogóle, nie ma co liczyć.
- Wynik na koniec roku będzie w dużej mierze zależał od kierunku, w którym pójdą ceny ropy i od tego, jak skuteczne są linie w egzekwowaniu nowych dopłat. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, nie jest zaskakujące, że przewoźnicy rozważają sposoby zmniejszenia obciążeń kosztowych, w tym dalsze używanie slow-steamingu – czytamy w raporcie.
Slow steaming to koncepcja zakładająca, że statek porusza się z niższą od maksymalnej prędkością, co podyktowane jest względami ekonomicznymi – statek zużywa wówczas mniej paliwa. To rozwiązanie pozwalało dotąd zaoszczędzić od 3 do 7 proc. paliwa w trakcie eksploatacji siłowni pod mniejszym obciążeniem.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?