• <
bulk_cargo_port_szczecin

Kontroler-22 za kilka dni rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Byliśmy na pokładzie (foto, wideo)

pc

14.12.2018 05:43 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kontroler-22 za kilka dni rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Byliśmy na pokładzie (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Kontroler-22 za kilka dni rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Byliśmy na pokładzie (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Jest nowoczesna, szybka i już za kilka dni na stałe rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Mowa o Kontrolerze-22 – nowej jednostce Urzędu Morskiego w Gdyni, która 5 grudnia przypłynęła do Polski ze stoczni w Finlandii. Z naszą kamerą zwiedziliśmy pokład statku. Robi wrażenie.

– To jest jednostka inspekcyjna przeznaczona do prac na terenie Portu Gdynia oraz kotwicowisk i podejść do portu gdyńskiego. Głównie będą to wożenie inspektorów z kapitanatu w ramach sprawdzania czystości wód, przygotowania doków stoczniowych pod kątem ich czystości i możliwości zanurzeń, sprawdzanie nabrzeży, czy nie są uszkodzone, czy jednostki nie wyrzucają zanieczyszczeń itd. – tłumaczy Ryszard Przybysz z Wydziału Usług Remontowych Taboru Pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni.

Obecnie Kontroler-22 jest w trakcie prac zdawczo-odbiorczych. Jak poinformował Przybysz, „sprawdza się bardzo dobrze”. Zgodnie z umową, oficjalne przekazanie jednostki Urzędowi Morskiemu w Gdyni nastąpi 24 grudnia.

Statek powstał w stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy w Finlandii. Jak poinformował Maciej Okolo-Kulak, agent stoczni, zakład istnieje od ponad 30 lat i wyprodukował ok. 250 jednostek roboczych. Głównie są to jednostki patrolowe, ratownicze, pilotowe i przeznaczone dla marynarek wojennych oraz promy do transportu towarów i pasażerów między wyspami.

Budowę Kontrolera-22 nadzorował Polski Rejestr Statków.

– Podstawowe parametry: długość 22,7, szerokość ponad 5 m, wyporność 60 t. Jednostka przypłynęła z Finlandii w ubiegłym tygodniu w warunkach sztormowych, podróż trwała ok. 40 godzin – mówi Maciej Okolo-Kulak, agent stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy.

Kontoroler-22 będzie mógł zabrać na pokład 12 osób.

– Ta jednostka potrafi dużo. Ma wszelkie wyposażenie, jeśli chodzi o sprawy nawigacyjne: autopilota, kompas satelitarny, urządzenia nawigacyjne w pełnym zakresie, ster strumieniowy, dwa dosyć mocne silniki, bo po 747 kW, więc to nie są „maluchy”. Program wymiany taboru pływającego jest współfinansowany przez Unię Europejską i 85% wypłaca w tym programie UE, przez nas zostaje 15% finansowane – mówi Przybysz.

Poinformował, że Kontroler-22 zastąpi ok.40-50 letniego Kontrolera-6.

Wkrótce w ramach projektu wymiany taboru pływającego do Urzędu Morskiego w Gdyni trafią jeszcze cztery nowe jednostki. Na etapie wyposażania m.in. w najnowszy sprzęt do pomiarów hydrograficznych, jest już katamaran Konstelacja. Jednostkę buduje ta sama stocznia jak w przypadku Konrolera-22, czyli Uudenkaupungin Työvene Oy. Konstelacja ma zostać przekazana Urzędowi Morskiemu w Gdyni 24 stycznia 2019 r.

Innym statkiem, który trafi do Urzędu Morskiego w Gdyni, jest jednostka do obsługi oznakowania nawigacyjnego na wodach Zalewu Wiślanego. Zakończyły się już i zostały zatwierdzone przez PRS prace projektowe, obecnie trwają prace spawalnicze konstrukcji kadłuba. Statek ma zostać odebrany w Elblągu 26 sierpnia 2019 r.

Obecnie trwa również sprawdzanie ofert w przetargu na dwie szybkie jednostki kontrolno-inspekcyjne.

W ramach innego projektu stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku pod nadzorem PRS buduje dla Urzędów Morskich w Szczecinie i w Gdyni dwie wielozadaniowe jednostki. Statki mają być gotowe w połowie 2020 r.

Modernizacja taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni ma zwiększyć efektywność realizacji zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury dostępu do portów od strony morza, a także utrzymać porządek prawny i ochronę środowiska.

Kontroler-22 w liczbach

Długość całkowita: 22.70 m
Szerokość całkowita (z odbojnicą): 5.75 m
Wysokość od linii wody (przy złożonym maszcie): 6.90 m
Zanurzenie: 1.60 m
Klasa statku: * mKM III [1] Lm2
Prędkość ekonomiczna: 12.00 – 14.00 węzłów
Prędkość maksymalna: powyżej 20 węzłów
Liczba załogi/osób: 12 osób (3 osoby załogi + 9 pasażerów)
Obszar działania: obszar III (do 20 Mm od linii brzegowej)
Silniki główne: 2 x CATERPILLAR C18 o mocy 746.5 kW/ każdy
Agregat: 1 x CATERPILLAR C2.2 24.5 kW 

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.