mk/pc
Pierwszy gazowiec, który pełni także funkcję lodołamacza, przechodzi próby morskie. Testuje również warunki żeglugi Północną Drogą Morską, która łączy syberyjskie porty z portami Azji Wschodniej. W środę zawinie do portu Sabetta na Półwyspie Jamalskim.
Jednostka była już sprawdzana w morskich warunkach Arktyki. Wcześniej testowano ją w Zeebrugge w Belgii.
Gazowiec do transportowania gazu skroplonego Christophe de Margerie powstał dla potrzeb Jamał LNG. Jednostkę, należącą do Sovcomflot z Rosji, zaprojektowała i zbudowała południowokoreańska stocznia DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering). Statek wyposażony jest w urządzenia umożliwiające mu łamanie lodu o grubości do 2,1 m.
Spółka Jamał LNG będzie mieć wydajność 16,5 mln metrycznych ton rocznie. Obecnie przygotowuje się do pierwszego transportu LNG. Odbiorca i terminal docelowy nie są znane.
Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).
Christophe de Margerie w liczbach
nośność 96777 ton,
długość – 299 m,
szerokość – 50,
głębokość maksymalnego zanurzenia – 13 m
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju