• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kolejne cięcia aliansu G6. Dotkną także DCT Gdańsk?

04.11.2015 13:24 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kolejne cięcia aliansu G6. Dotkną także DCT Gdańsk?

Partnerzy portalu

Kolejne cięcia aliansu G6. Dotkną także DCT Gdańsk? - GospodarkaMorska.pl

Alians G6, który od tego roku zawija do Gdańska, zamierza wyłączyć część swoich serwisów na szlaku Azja-Europa w sezonie zimowym. To efekt kryzysu na rynku transportu kontenerowego, który doskwiera armatorom od początku tego roku.

Członkowie aliansu G6 przewidują niski popyt w szczególności w okresie Bożego Narodzenia. Dlatego według doniesień zamierzają anulować cztery rejsy: jeden do Genui i trzy do portów Europy Północnej. Cięcia mają nadejść w pętlach 4, 6 i 7 w 47 tygodniu. To byłaby zła wiadomość dla terminalu DCT Gdańsk, który od sierpnia obsługuje zawinięcia G6.

Sytuacja na rynku transportu kontenerowego

Zwiększyła się liczba kontenerowców, dla których nie ma pracy i muszą czekać bezczynnie w porcie. Eksperci z firmy Alphaliner ustalili, że 24 sierpnia aż 175 tych jednostek nie miało pracy i kotwiczyło w portach na całym świecie. To ponad 500 tys. TEU (kontener 20-stopowy) zdolności przewozowej. To efekt letniego wycofania serwisów u największych armatorów. Tylko od 10 do 23 sierpnia w odstawkę poszły kontenerowce o ogólnej ładowności ok. 10 tys. TEU – ocenia Alphaliner.

Bez pracy pozostają prawie wszystkie typy kontenerowców. Wyjątkiem są te o ładowności 2000-3000 TEU, czyli tzw. feedery (statki dowozowe). Te jednostki kursują między dużymi portami – hubami (np. Hamburg, Rotterdam, Gdańsk) a mniejszymi przystaniami. Według danych Alphalinera, w odstawkę poszło najwięcej statków o pojemności 1000-2000 TEU, bo aż 48. To najwyższy wynik od 11 miesięcy. Przewoźnikom po prostu bardziej opłaca się wykorzystywać większe jednostki jako feedery.

Powodem takiej sytuacji jest wolniejsze tempo rozwoju azjatyckich gospodarek, przede wszystkich Chin. To efekt dewaluacji juana, za którym podąża spadek popytu na przewóz towarów z Azji do Europy. W sierpniu armatorzy wycofali na tym szlaku 9 statków oceanicznych, o ładowności od 8,5 do 13,9 tys. TEU każdy. Dzięki takim posunięciom przewoźnicy, w szczególności duże alianse, szukają oszczędności i poprawy efektywności. Pięć jednostek odstawił już sojusz G6, a dwa Ocean Three.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.