• <
bulk_cargo_port_szczecin

Kanał Panamski zakończył rok fiskalny z rekordem tonażu

PMK

17.10.2017 10:53 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kanał Panamski zakończył rok fiskalny z rekordem tonażu

Partnerzy portalu

Kanał Panamski zakończył rok fiskalny z rekordem tonażu - GospodarkaMorska.pl

W roku fiskalny 2017 przez Kanał Panamski przepłynęły jednostki przewożące rekordowe 403,8 mln ton towarów. To najlepszy wynik w 103-letniej historii tego obiektu.

22 proc. wzrost w przewiezionych towarach to efekt rozbudowy kanału, która pozwoliła przekraczać go większym jednostkom neopanamax. Przez Kanał Panamski przepłynęło łącznie 13549 jednostki w obecnym roku fiskalnym.

- To pokazuje jak wielkim zaufaniem branży morskiej cieszy się nasz obiekt oraz fakt, jak ważnym jesteśmy ogniwem dla światowej żeglugi – powiedział Jorge L. Quijano, prezes Zarządu Kanału Panamskiego.

Obecnie przez Kanał Panamski biegnie 29 głównych serwisów oceanicznych, w tym 15 obsługiwanych przez panamaxy, głównie na trasie z wschodniego wybrzeża USA do Azji.

Kontenery stanowią wciąż największy procent towarów przekraczający Kanał Panamski (35,3 proc. ogółem, co odpowiada 143 mln ton). Z kolei tankowce, w tym gazowce LNG, odpowiadały za 105 mln ton przewiezionych towarów. Masowce odpowiadały za 79 mln ton, a samochodowce za 47 mln ton.

Przez Kanał Panamski biegły głównie szlaki z wschodniego wybrzeża USA do Azji (34 proc. jednostek), dalej z USA do Południowej Ameryki (13 proc.), Południowej Ameryki i Europy (7 proc.) i Centralnej Ameryki i USA (7 proc.).

Biorąc pod uwagę kraje, z Kanału Panamskiego najczęściej korzystały Chiny, Chile, Meksyk, Japonia i Kolumbia. Celem ich jednostek najczęściej były Stany Zjednoczone – aż 68,3 proc. statków płynęło w tym kierunku.

Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego był ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Nowe śluzy umożliwiają bowiem przejście 1,3 tys. jednostek. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmie raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.