• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Intermodal w Świnoujściu – studium wykonalności i projekt budowlano-wykonawczy

jk

23.06.2017 12:52 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Intermodal w Świnoujściu – studium wykonalności i projekt budowlano-wykonawczy

Partnerzy portalu

Intermodal w Świnoujściu – studium wykonalności i projekt budowlano-wykonawczy - GospodarkaMorska.pl

Umowę na „Opracowanie studium wykonalności i wykonanie projektów budowlano-wykonawczych” dla zadania p.n. „Przystosowanie infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego” podpisano 23 czerwca br. w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Dokument ze strony ZMPSiŚ SA podpisali wiceprezesi J. Cichocki oraz K. Drzazga. Z kolei ze strony wykonawcy – konsorcjum firm COMPONO sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie oraz TRACTEBEL ENGINEERING SA z siedzibą w Katowicach – Adam Borowski, reprezentant lidera konsorcjum, firmy COMPONO.

Wykonawca został wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego. Zgodnie z umową ma 11 miesięcy na przygotowanie studium wykonalności i wykonanie projektów budowlano-wykonawczych dla zadania.

Przystosowanie infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego, to bardzo ważna inwestycja, której realizacji podjął się Zarząd Portu. Znakomicie wpisuje się w rządowe plany odbudowy przemysłu stoczniowego. Bowiem, dokładnie w tym samym dniu (23.06.) położona została w Stoczni Szczecińskiej stępka pod budowę nowego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jest to także realizacja zapisów listu intencyjnego podpisanego w Ystad 29 sierpnia 2016 r. dotyczącego trójstronnej współpracy pomiędzy ZMPSiŚ SA a PŻB oraz tym szwedzkim portem.

Efektami wykonania inwestycji będzie wybudowanie infrastruktury portowej do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów w terminalu promowym w Świnoujściu oraz świadczenie nowego rodzaju usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. jednostek intermodalnych w roku 2020. ZMPSiŚ SA szacuje, że do 2040 r. liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie.

Projekt zakłada połączenie i przebudowanie stanowisk promowych nr 5 i 6.  W rezultacie powstanie nowe nabrzeże o długości 293 m i głębokości 13 metrów. W ramach inwestycji powstaną trzy nowe place postojowe, które zostaną połączone estakadą, stanowiącą nowy drugi wjazd na teren terminalu. Zostaną wybudowane nowe i przebudowane istniejące tory kolejowe, zostanie  wybudowana nowa rampa, będzie przebudowana galeria pasażerska oraz zostanie zakupiony nowy sprzęt przeładunkowy, tj. dwa wózki wysokiego składowania typu reachstacker i cztery ciągniki siodłowe.

W zespole portów Szczecin-Świnoujście blisko połowę stanowią przeładunki z wykorzystaniem transportu intermodalnego. W minionych latach na terenach administrowanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA gruntownie zmodernizowano trasy kolejowe. W efekcie spełniają one już parametry wymagane dla tras międzynarodowych magistrali kolejowych. Na najbliższe lata Spółka obrała kurs na dalszy rozwój transportu intermodalnego. Realizacji tego służyć ma właśnie modernizacja terminalu promowego w Świnoujściu. Stawiamy na kolej, która obok transportu morskiego i śródlądowego stanowi najbardziej ekologiczny środek transportu. To działanie jest spójne z priorytetami Unii Europejskiej, która kładzie duży nacisk na usprawnienie połączeń w ramach korytarzy transportowych z wykorzystaniem przyjaznych środowisku gałęzi transportu. Zarząd Portu liczy na wzrost masy towarowej, która będzie obsługiwana - z wykorzystaniem korytarza Bałtyk-Adriatyk - przez port w Świnoujściu. Obecnie dynamika wzrostu obrotów towarowych w terminalu promowym w Świnoujściu wynosi w każdym roku ok. 10 procent.  W kierunku Skandynawii odchodzi ze Świnoujścia 11 kursów dziennie, co daje terminalowi promowemu w Świnoujściu pozycję lidera. Dlatego też dla dalszego rozwoju terminalu kluczowe znaczenie ma dobre skomunikowanie z zapleczem, a wiec dokończenie budowy trasy S3, którą towary są transportowane z południa Europy do Szwecji i w kierunku odwrotnym.  

Projekt pn. „Zrównoważone połączenia morsko-lądowe Polska-Szwecja: Zrównoważona autostrada morska Świnoujście-Trelleborg oparta o ulepszoną infrastrukturę, rozwój transportu intermodalnego oraz integrację korytarzy zaplecza”  jest współfinansowany z funduszu CEF Unii Europejskiej. Wartość szacunkowa zadania to prawie 133 mln złotych. Poziom dofinansowania to 75,26 %. Przewidywany okres realizacji  2017-2019. 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.