pc
Warto stawiać na połączenia kolejowe, one poprawiają atrakcyjność regionów - mówił w środę wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak. Poinformował, że w latach 2014-2023 w województwach Polski Wschodniej zainwestowane zostanie w kolej ponad 16,3 mld zł.
"Ponad 16,3 mld zł to środki programów unijnych ale i krajowe. Nasze inwestycje zagwarantują wysokiej jakości szybkie ale i bezpieczne przewozy towarowe i pasażerskie. To stworzy możliwość włączenia podmiotów lokalnych w globalne łańcuchy dostaw i poprawi mobilność na rynku pracy" - powiedział w Olsztynie podczas konferencji na temat unijnych inwestycji kolejowych wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak. Dodał, że istotnym elementem planu inwestycyjnego jest Wschodnia Magistrala Kolejowa.
"Łącznie przeznaczymy na nią ok. 6,5 mld zł. Magistrala bezpośrednio połączy ze sobą stolice województw Polski Wschodniej i poprawi wewnętrzną spójność sieci transportowej makroregionu"- dodał wiceminister.
Podkreślił, że wśród wyzwań, jakie niesie sektor kolejowy jest cyfryzacja. "To podwyższenie standardów w zakresie informacji pasażerskiej, dodatkowo e-bilet czy integracja środków komunikacji - to wyzwania jakie są przed całym sektorem, ale krok po krok będziemy chcieli im sprostać"- mówił Hamryszczak.
Z analizy przeprowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że wskaźnik wykorzystania kolei w województwach wschodniej Polski jest najniższy w kraju. Statystyczny mieszkaniec województwa podlaskiego, lubelskiego czy podkarpackiego podróżuje koleją ok. 2 razy w roku, a dla porównania w województwie pomorskim są to średnio 24 podróże rocznie na jednego mieszkańca.
Udział pasażerów podróżujących w Polsce koleją wynosi poniżej 10 procent a zadowalającym wynikiem byłby wzrost do kilkunastu procent - podkreślił dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol.
Uczestnicy dwudniowej konferencji będą mieli okazję zobaczyć jak wygląda zmodernizowany dworzec Olsztyn Zachodni. Wysłużony, niefunkcjonalny budynek zastąpiono obiektem zapewniającym wysoką jakość obsługi pasażerskiej. Jest on dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz w monitoring zapewniający podróżnym bezpieczeństwo.
Modernizacja Dworca Olsztyn Zachodni jest jednym z projektów realizowanych w ramach największego w historii polskiej kolei programu inwestycji dworcowych. Do 2023 roku około 200 obiektów zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych u podstaw.
Inwestycje otrzymają dofinansowanie unijne w wysokości prawie 800 mln zł, w tym ponad 700 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko a ok. 80 mln zł z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej