PMK
Kraje Grupy Wyszehradzkiej (Polska, Słowacja, Czechy i Węgry) chcą interwencji w sprawie budowy gazociągu Nord Stream 2. Do Komisji Europejskiej trafił list w tej sprawie podpisany przez przywódców państw.
Autorzy listu domagają się, by KE oceniła, czy gazociąg jest zgodny z priorytetami polityki energetycznej Unii. Jego budowa uzależnia bowiem kraje Wspólnoty od dostaw gazu z Rosji, co jest przeciwne polityce dywersyfikacje.
Z tym zdaniem zgadza się także fundacja Agora Reforma Polityki Energetycznej w Berlinie oraz stowarzyszenie ochrony środowiska WWF. W swoim raporcie obie organizacje stwierdziły, że Nord Stream 2 jest niepotrzebny z punktu bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej – wynika z raportu .
Autorzy raportu stwierdzili, że obecna sieć gazociąg zapewnia bezpieczeństwo energetyczne, nawet w przypadku przerwaniu dostaw z kraju spoza Unii. Ich zdaniem nie ma sensu także budowa nowych magistrali z Azerbejdżanu przez Turcję do Włoch. Z raportu wynika, że potrzebna jest tylko budowa pojedynczych połączeń w państwach Europy Południowo-Wschodniej. Ma to na celu uniezależnienie się od Rosji.
Zdaniem autorów raportu, UE powinna postawić na rozwój odnawialnych źródeł energii i zwiększenie efektywności. Ostrzegają także, że budowa nowych gazociągów może doprowadzić do nadwyżki gazu, co wygeneruje straty rzędu 11,4 mln euro. Według raportu, gazociągi są obecnie wykorzystywane tylko w 58 proc.
W ramach projektu Nord Stream 2 powstaną dwa gazociągi morskie o rocznej przepustowości 55 mld m3 gazu. Gazociąg będzie się ciągnął z Rosji do Niemiec, przez Morze Bałtyckie. Ta inwestycja to potencjalne zagrożenie dla Polski. Powstanie Nord Stream 2 skrytykował były premier Polski, Jerzy Buzek. Uznał gazociąg za „element ekspansji Rosji”, godzący głównie w kraje Europy Środkowo-Wschodniej, które będą musiały więcej płacić niż kraje Europy Zachodniej.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody