ew
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zamierza w tym roku rozpocząć prace projektowe dla kolejnych dwóch stopni wodnych na Odrze; chodzi o stopnie w Lubiążu i w Ścinawie - poinformował w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
"W tym roku chcemy rozpocząć kolejne inwestycje związane ze stopniami wodnymi. Pierwszy to jest już ogłoszona inwestycja w Siarzewie (na Wiśle poniżej Włocławka - PAP), ale chodzi również o stopień wodny na Odrze w Lubiążu i w Ścinawie" - powiedział Gróbarczyk.
"Chcielibyśmy w tym roku zlecić je w ramach inwestycji, czyli zbudować konsorcjum inwestycyjne i rozpocząć proces projektowy" - dodał.
Gróbarczyk poinformował też, że w kwietniu rozpocznie się grodzenie Odry w ramach stopnia wodnego w Malczycach, co tym samym powinno zamknąć inwestycję.
W połowie lutego 2018 roku resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej informował, że śluza na stopniu wodnym Malczyce ma być gotowa do 30 maja. Cel budowy stopnia wodnego Malczyce to zahamowanie procesów erozji w korycie Odry poniżej stopnia w Brzegu Dolnym.
Postępująca erozja denna spowodowała obniżenie zwierciadła wody w rzece o ok. 2,5 m bezpośrednio poniżej stopnia w Brzegu Dolnym, sięgając aż do Ścinawy, i przesuszenie terenów przyległych do rzeki w pasie szerokości ponad 1 km na odcinku do Malczyc.
Erozja dolnego stanowiska stopnia w Brzegu Dolnym spowodowała zagrożenie utraty stateczności stopnia przy dalszym postępie zjawisk erozyjnych. Obniżenie dna w korycie rzeki spowodowało zwężenie szlaku żeglownego i zmniejszenie głębokości tranzytowych.
Stopień Malczyce pozwoli zabezpieczyć stopień w Brzegu Dolnym przed podmywaniem i utratą stateczności. Przywrócony ma być ponadto pierwotny poziomów wód gruntowych. Budowa stopnia ma też zapobiegać przesuszaniu się przyległych terenów. Powstrzymane mają być też procesy erozyjne w korycie rzeki poniżej stopnia
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie