• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Gdynia Container Terminal zakończył trzeci etap rozbudowy

15.12.2015 14:35 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Gdynia Container Terminal zakończył trzeci etap rozbudowy

Partnerzy portalu

Gdynia Container Terminal zakończył trzeci etap rozbudowy - GospodarkaMorska.pl

W Gdynia Container Terminal S.A. dobiegł końca „III etap budowy terminalu kontenerowego GCT w Porcie Gdynia – budowa infrastruktury i zakup sprzętu”. Projekt ten był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 7.4: Rozwój transportu intermodalnego, priorytet VII: Transport przyjazny środowisku, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013.

Nowe nabrzeże oraz dwie największe suwnice nabrzeżowe typu super post-„panamax” o udźwigu 65T i wysięgu 61m, dostarczone do GCT w ramach III etapu budowy terminalu kontenerowego GCT, zostały po raz pierwszy przetestowane dnia 3 grudnia 2015r. przy obsłudze statku kontenerowego o długości 222m i pojemności 2800 TEU.

W wyniku realizacji projektu, terminal GCT dysponuje łącznie 812 m nabrzeża, w tym:

1. nabrzeżem o długości niemal 375 m i głębokości 11 m,
2. nabrzeżem głębokowodnym o długości 437 m ( w tym 192 m nabrzeża publicznego ZMPG) i głębokości 13,5 m ( z możliwością pogłębienia do 15,5 ) co umożliwia obsługę statków o pojemności do 8 000 TEU.

Po poszerzeniu przez ZMPG obrotnicy wewnątrz portu, GCT będzie w stanie obsługiwać przy Nabrzeżu Bułgarskim statki kontenerowe o pojemności do 14 000 TEU.

Łączna wartość zrealizowanej przez GCT inwestycji wyniosła ponad 200 mln zł, a kwota pozyskanej dotacji z funduszy UE wyniosła niemal 60,8 mln zł. Projekt zrealizowany przez Gdynia Container Terminal w ramach działania 7.4 obejmował:

a) w zakresie działań budowlanych: rozbudowę Nabrzeża Bułgarskiego wraz z przygotowaniem podtorza pod suwnice nabrzeżowe oraz rozbudowę placów składowych i manewrowych wraz z istniejącą na nich infrastrukturą, w tym rozbudowę terminalu kolejowego.
b) w zakresie zakupu sprzętu niezbędnego do manipulacji kontenerów: zakup 2 suwnic nabrzeżowych typu super-post-panamax, 5 elektrycznych suwnic placowych RTG, reachstackera, 7 ciągników terminalowych oraz 7 naczep kontenerowych.

Zakończenie III etapu budowy terminalu kontenerowego spowodowało zwiększenie zdolności przeładunkowej GCT do ponad 630 tys. TEU rocznie, natomiast docelowo planujemy zwiększanie do ponad 1 mln TEU rocznie.

GCT posiada własną bocznicę kolejową, której obecna długość po zakończeniu inwestycji wynosi 1535 m, co umożliwia obsługę na GCT dwóch pociągów kontenerowych jednocześnie i obsługę łącznie 60 wagonów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.